Kunstenaar

Lieven Hendriks

lievenhendriks.com

Lieven Hendriks (1970)
is schilder, soms met kwast of penseel, maar zijn doeken worden in toenemende mate gespoten. Kleuren lijken geselecteerd te zijn op hun gebrek aan expressie.  Het observatievermogen van de toeschouwer wordt door zijn voorstellingen op de proef gesteld. Het werk is weliswaar figuratief, maar binnen de figuratieve thema’s wordt desalniettemin enige inspanning gevraagd bij het kijken en weet hij een zekere afstandelijkheid te bewaren.  Van belang in zijn werk is de opvatting dat ieder werk ‘een verhaal’ moet zijn ‘dat zichzelf bedekt’. Verhaal en vorm zijn één. Er is geen clou. Het werk ontstaat in onmiddellijk contact (of conflict) met het doek, zonder in de eerste plaats de neerslag van een gevoel of de reproductie van een ervaring te willen geven. Voor Lieven Hendriks is kunst geen beschrijving van de werkelijkheid. Ze is zelf iets werkelijks – zoals een koe, of een tafel, of noem er is wat.

Uitgangspunt voor zijn werk zijn alledaagse onderwerpen. Hij schildert bijvoorbeeld spijkers in een muur, gebroken glas-in-lood of vernevelde spiegels. Hij gebruikt zijn technische talent als schilder om de kijker te laten nadenken over de manier waarop we gewend zijn om naar schilderijen te kijken. Hoewel zijn beelden kristalhelder lijken, doen ze ons in wezen twijfelen omdat ze door hun ambiguïteit voor meerdere uitleg vatbaar zijn. (*)

(*) bron: tekst van Dr. Ype Koopmans, conservator

 


Lieven Hendriks vanaf linksboven , rechtsom
– Untitled, 2015, 75 x 90 cm, acryl op linnen
– Antenna, 2008, 60 x 50 cm, schilderij acryl op canvas
– Antenna, 2010, 90 x 70 cm, acryl op linnen
Vragen aan curator Lieven Hendriks
Vraaggesprek met Sietske van Harte, 12 mei 2016

Schilder Lieven Hendriks selecteerde voor Pulse 6 werk van de jonge talenten Ruben Kragt en Robin Meyer. In Pulse 7 is eigen werk van Lieven Hendriks te zien gecombineerd met werk van kunstenaars Frank Koolen en Jaap Kroneman.

 

Waarom in Pulse 6 de keuze voor Ruben Kragt en Robin Meyer?
Het zijn oud-studenten van mij van de opleiding aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht). Ik voel me  betrokken bij hun ontwikkeling en wil graag bijdragen aan de zichtbaarheid van hun werk. Bij beiden was vanaf het begin duidelijk dat ze over veel talent beschikten en het vermogen hadden om een goede schilder te worden. En dat is bij allebei uitgekomen. Het zijn daarnaast ook buitengewoon leuke gasten.

Hoe zou je hun werk omschrijven?
Zij halen allebei hun inspiratie uit de dagelijkse wereld. Ze kijken het journaal, lopen op straat. En al die indrukken hebben invloed op hun werk in het atelier. Ze halen veel uit de beeldtaal van games, televisie, krantenbeelden en vertalen die op een eigen associatieve manier naar de  schilderkunst. Het werk is avontuurlijk en eigentijds.

Hoe ga je om met de Turbinekamers als tentoonstellingsruimte?
Zo’n ruimte op het grensgebied tussen binnen en buiten vind ik bijzonder. En dat het een grove ruimte is; dat hij niet helemaal opgepimpt is vind ik een mooi vertrekpunt. Het is eigenlijk best een merkwaardige maar ook spannende tentoonstellingsruimte. Merkwaardig in de zin dat het werk een afstand moeten maken tot de ruwheid van de ruimte. Er moet wel een contrast zijn. De grofheid en geschiedenis van de ruimte en het werk van Robin en Ruben gaat volgens mij heel goed samen

In Pulse 7 ben je uitgenodigd voor een solotentoonstelling. Je koos echter niet voor een solo maar exposeert met Frank Koolen en Jaap Kroneman. Waarom?
Frank en Jaap zijn goede vrienden van mij en met beiden heb ik vaker geëxposeerd. Zo leveren Jaap en ik dit jaar een gezamenlijke bijdrage aan de Gelderse Biënnale 2016; Living is Giving. Daarnaast is er een aansluiting tussen ons werk. Ik denk dat wij vanuit dezelfde motivatie kunst maken. We verhouden ons tot de dingen om ons heen en vertalen dat in beeld. We werken alle drie ook niet vanuit een theoretisch kader. Het gaat over een blik die alert is op de wereld om je heen. Dat is in grote lijnen wat ons bindt. Natuurlijk is het ook interessant om samen na te denken over het totaalbeeld van de tentoonstelling. Hoe bereiken we dat bepaalde werken precies de goede context geven aan andermans werk?

In jouw schilderijen spelen suggestie en gezichtsbedrog een belangrijke rol. Ze anticiperen op de manier waarop de toeschouwer kijkt. Waarom is dat zo belangrijk?
Ik ervaar het zelf als heel betekenisvol als je denkt dat je iets gezien hebt en dat later moet bijstellen omdat je het verkeerd had. Dat is waanzinnig. En dat is wat ik in mijn werk als onderwerp heb gemaakt. Het gaat mij niet om knap schilderen maar om het op de proef stellen van de vooringenomenheid van de kijker.

Wat is het belangrijkste verschil tussen Jaap, Frank en jouw werk?
Frank is een alleskunner. Die maakt zowel video’s, performances als sculptuur. Datzelfde geldt ook voor Jaap. Hij werkt met muziek, sculptuur, schilderkunst, fotografie en is grafisch ontwerper. Ik ben een klassieke schilder. Ik werk enkel met verf op linnen. Dat is voor iemand als Frank echt ondenkbaar.

 


Lieven Hendriks is lid van team Omstand en curator voor Omstand

Activiteiten van Lieven Hendriks binnen Omstand

  • DUCKUMENTA

    FOTO’s Marjon Gemmeke, tenzij anders vermeld. DUCKUMENTA is een tentoonstelling van kunst die over kunst gaat en inspeelt op de clichés in de kunstwereld, waarbij humor en ironie belangrijke ingrediënten zijn. Met DUCKUMENTA wordt op een vrolijke en luchtige wijze … Continue reading DUCKUMENTA

  • Cluster Bubble

    FOTO’s Marjon Gemmeke CLUSTER BUBBLE: samengesteld door Lieven Hendriks. Van Oldenbarneveldstraat 92 A, Arnhem van 4 mei t/m 23 juni 2019 Inge Polet schreef een review voor Trendbeheer, het online magazine over hedendaagse beeldende kunst: (http://trendbeheer.com/2019/05/29/cluster-bubble-omstand) Als je na het … Continue reading Cluster Bubble

  • PULSE 32

      met: Aafke Bennema, Ricardo van Eijk, Anne ten Ham, Marcel Kronenburg, Mariël Smit. Alle foto’s zijn gemaakt  door Rob en Ida Groot Zevert   PROGRAMMA: PULSE 32 van 1 t/m 30 december 2018: In de Turbinekamers: Aafke Bennema en … Continue reading PULSE 32

  • PULSE 31

    Met: Eothen Stearn (VK), Klaas Kloosterboer, Micha Zweifel (CH), Jan van Oordt (CH), Simone Albers en Maarten Nico. Alle foto’s zijn gemaakt  door Ivonne Zijp Afb. boven: publiek in de Accuruimte bekijken het werk van Klaas Kloosterboer   PROGRAMMA 3 t/m … Continue reading PULSE 31

  • PULSE 29

    met: Anna Spiliotopoulou, Data Bosma, David Noro, Jannes Bürkner, Jur de Vries, Lorraine Etimiri, Oscar Juul-Sørensen, Romar de Bonte, Vala Jónsdóttir  afbeelding boven: werk van Jannes Bürkner (installatie Glazen huisje)     Programma Ernstig Geschikt! Editie 2018 >> 1 t/m 30 september 2018 De beste Fine Art (1e … Continue reading PULSE 29

  • PULSE 27

    met: Jasmijn Strookman, Kubilay Mert Ural, Liselot Veenendaal en Maike Postma. afb. werk in de accuruimte van Liselot Veenendaal Foto’s Ivonne Zijp PROGRAMMA 2 t/m 24 juni 2018: In de Turbinekamers: ‘What lies behind’ van Jasmijn Strookman. Samengesteld door Studio … Continue reading PULSE 27

  • PULSE 26

    met: Romy Muijrers, Keiko Sato, Maarten Janssen, Sonia Rijnhout, Aukje Dekker, Marius Lut en Guido van Amelsfoort afb. boven: Maarten Jansen, “Eénlettergrepige kleurnamen, alfabetisch gerangschikt”, instaltie alle foto’s Ivonne Zijp PROGRAMMA  5 t/m 27 mei 2018: De Turbinekamers: De tentoonstelling … Continue reading PULSE 26

  • PULSE 25

    met: Bo Bannink, Frederique Jonker, Maria Roosen, David Bade, Janine van Oene, Joop Striker en Mike Moonen. Bovenste afbeelding: werk van Joop Striker, Zo Nu En Dan (l.), Mooie Staande (r.) foto’s Ida & Rob Groot Zevert PROGRAMMA 7 t/m … Continue reading PULSE 25

  • PULSE 24

    met: Bart Nijboer & Eduards Zarins, Ide André, Anan Striker & Canan Yurdakul en Eva Schmeckenbecher. foto: Outside in, videoinstall. van Eva Schmeckenbecher foto’s Ida en Rob Groot Zevert PROGRAMMA: van 3 maart t/m 1 april 2018 In de Turbinekamers  … Continue reading PULSE 24

  • PULSE 23

    met: Sibylle Eimermacher, Aldwin Lehr, Wouter van der Laan en Veerle Thoben.  foto: Beeld van  Sibylle Eimermacher uit de tentoonstelling Hover To Slide foto’s, Sabine Winters, Ida en Rob Groot Zevert en Sibylle Eimermacher PROGRAMMA: van 3 t/m 25 februari … Continue reading PULSE 23

  • PULSE 19

    met: Pip Passchier,Willem de Haan, Valentina Gal, Emiel Zeno, Thijs Jaeger, Babs Bleeker, Lefki Mevissen, Maud van Dijk en Sjors Bindels   Verslag van PULSE 19 –Ernstig Geschikt! Editie 2017 2 t/m 30 september 2017 De beste Fine Art (1e fase) afstudeerders van 2017 … Continue reading PULSE 19

  • PULSE 13

    met: Peter Otto, Jeroen Kramer, Aline Eras en Inge Meijer   PROGRAMMA: van 4 t/m 26 februari 2017 Paviljoen: Peter Otto; “Sterrenstof in het Vondelingenluik”: op 19 feb. las  Peter Otto voor uit eigen werk. Zondagmiddag 19e februari las Peter Otto een compilatie … Continue reading PULSE 13

  • PULSE 9

    afbeelding: Arash Fakhim -WEB-Thinging-about-things-video-2-coke-can-2016 Met: Arash Fakhim, Arnhem, ArtEZ Monique van de Ven, Den Bosch, St.Joost Didi Lehnhausen, Amsterdam Rietveld Krista Smulders, Maastricht, ABKM Michiel Ubels, Maastricht, ABKM Alex Andropoulos, Den Haag KABK Ricardo van Eyk, Utrecht, HKU PULSE 9 … Continue reading PULSE 9

  • PULSE 7

    met: Lieven Hendriks, Frank Koolen en Jaap Kroneman, Jeroen Diepenmaat & Kevin Toma, Janske Hombergen en Johannes Langkamp.   PROGRAMMA: van  7 t/m 29 mei 2016 Turbinekamers: “Bermuda Affairs” Lieven Hendriks, Frank Koolen en Jaap Kroneman Turbinekamers zijn voormalige machinekamers, met … Continue reading PULSE 7

  • PULSE 6

    met: Ruben Kragt, Robin Meyer, Ivonne Zijp en Erik Wesselo PULSE 6 was van 2 april t/m 24 april 2018 PROGRAMMA: afb. boven: Tijdens de opening van PULSE 6 begonnen we zonnebloemen op te kweken in het Paviljoen voor de … Continue reading PULSE 6

  • PULSE 1

    met: Jaap Kroneman, Lieven Hendriks en Mirjam Kuitenbrouwer.   PROGRAMMA: van 3 t/m 25 oktober 2015 PULSE 1 : De Turbinekamers “PAGES 1” door Jaap Kroneman en Lieven Hendriks In PAGES #1 wordt het recente werk van Jaap Kroneman geconfronteerd … Continue reading PULSE 1