Expositie

PULSE 25

studio omstand

met:
Bo Bannink, Frederique Jonker, Maria Roosen, David Bade, Janine van Oene, Joop Striker en Mike Moonen.

Bovenste afbeelding: werk van Joop Striker, Zo Nu En Dan (l.), Mooie Staande (r.)
foto’s Ida & Rob Groot Zevert

PROGRAMMA 7 t/m 29 april 2018:



– plattegrond Turbinekamers (tekening door Anan Striker)

In de Turbinekamers  >> “Face the fact, I fly on planets  every day” met werk van David Bade, Janine van Oene, Joop Striker en Mike Moonen.
Samenstelling: Anan Striker ism Studio Omstand

Vier kunstenaars werden door Anan Striker uitgenodigd voor een groepstentoonstelling in de Turbinekamers: Kom het feit onder ogen,`deze fantastische vier landden elke dag op verscheidene planeten tegelijk. Striker geeft aan waarom:
– Over David Bade: Als Bade baadt met Badedas classic badschuim in blauwe banen, baddert David badend als Badr 1st round knockout met Bade; ‘I’m bad!’. Beschilderde baddoeken in de badkuip juichend voor de bad-Kuip op de Blauwbaai te Curaçao.
– Over Janine van Oene: Hoe oenologen logisch oenologisch maar nooit oenig de oenen van van Oene number one benoemen, zeg ik; ‘Ja!’ seven/eight/nine…
– Over Joop Striker: En daar strikt streakende Striker een strike met een strijker vol strikers. Zo strijkt Striker al strijdend het strijkatelier veterstrikkende verstrikt zijn vlinderstrikjes. De verstikkende Lucky’s geen partij voor Lucky Striker zonder titel mét strikje.
– En over Mike Moonen: Komt vervolgens thé M, double O, N, E, N met veel moois en de Monobros zelden monotoon al mixend en moonent naar de ‘Darkside of the Moon’ in monopoly positie money makend Monopoly-geld geldt geen monotheïsme op alle planeten van de kunst.



Mike Moonen



Joop Striker



Janine van Oene



    
David Bade

 

 

In Paviljoen >> “Spring in Tarbernas” van Bo Bannink, samenstelling Mireille Tap

Voor de presentatie in het Paviljoen reisde Bo Bannink speciaal met haar model naar het Spaanse Almería om in de Tabernaswoestijn; een halfwoestijn een fotoreportage te maken. Deze desolate omgeving is het beginpunt voor een nieuwe serie beelden waarin niets anders lijkt te bestaan dan het moment waarop de foto gemaakt is. Stilstand van tijd vormt het centrale thema van het werk. Bannink staat er om bekend haar modellen heel aandachtig in schijnbaar bewegelijke posities te plaatsen. Gechoreografeerde stilstand noemt ze dit. (Met dank aan Mireille Tap die Bo Bannink selecteerde voor deze show)
       
Bo Bannink

 

 

In de Accuruimte >> “Cyberversed” van Frederique Jonker, samenstelling Lieven Hendriks.

Curator Lieven Hendriks nodigde Fredeque Jonker uit haar werk te tonen voor in de Accuruimte. Onlangs ronde ze de haar artist in residency aan de Rijksakademie af.  Marker, spraycan, haargel en olieverf op canvas leveren de juiste energie voor deze bewegelijke schilderijen >>  geschraapt en opnieuw aangebracht in meerdere lagen, vormen halfdoorschijnende lagen een 3-dimensionale trompe l’oeil van subtiel gevormde ruimtes.


Frederique Jonker

 

 

En in Trafohuisje nr. 1 >> video-loop Vuur. Het einde van een Doornenbol” van Maria Roosen.
Samenstelling Jeroen Glas

In de video-installatie “ Vuur. Het einde van een Doornenbol”verteld Maria Roosen het verhaal van de Braambol. Ze maakte eens een grote bol grote bal van opgerolde bramentakken. Ze had speciale handschoenen gekocht en wist precies waar ze de goede bramenstruiken kon vinden. Geregeld ging ze erop uit om de takken te plukken, die ze in de achterbak van haar bestelauto propte. Nooit zou ze dit werk aan iemand anders overlaten, al was het maar om te ontdekken hoe je zoiets moet aanpakken. Ook zat er iets van een lijdensweg in – ze zat altijd ónder de krassen.  Jaren later, zo rond 2000 heeft ze die bol in de fik gestoken. Dat was nog een heel spektakel, net een ritueel,  met die bol op de grond en vlammen van wel zes meter hoog. Alsof er een meteoor was geland, zo zag dat eruit.’ (Met dank aan Jeroen Glas, die Maria uitnodigde voor deze editie van PULSE 25)

    
Maria Roosen