studio omstand

State of Cling

door Syzygy_collective

State of Cling is het moment waarop dingen bij elkaar komen en op hun plek vallen, gepaard gaand met een hoge klank, scherp en breekbaar, om samen te resoneren.

State of Cling was tevens de titel van de groepstentoonstelling onder curatorschap van Syzygy_collective die plaatsvond van 15 januari t/m 13 februari 2022. Syzygy_collective is een collectief van drie generaties vrouwelijke kunstprofessionals die hun krachten hebben gebundeld: Brieke Drost, Sibylle Eimermacher en Mireille Tap. De naam Syzygy slaat op het moment waarop drie hemellichamen zich in een rechte lijn ten opzichte van elkaar bevinden en beïnvloeden, zoals tijdens een zonsverduistering. Als collectief zijn ze toegewijd aan het intuïtieve, intieme, zachte en  verbindende. Kwetsbaarheid zien ze als kracht.

Voor deze groepstentoonstelling nodigde Syzygy_collective kunstenaars uit die hun waarden delen binnen concepten, materialiteit, beeldtaal en gebaar om op deze manier de verbinding met elkaar aan te gaan. Een gezamenlijke krachtsinspanning die uiteindelijk heeft geleid naar een State of Cling.

Met:
Ana Navas
Brieke Drost
Hanna Mattes
Janne Schimmel
Mireille Tap
Mitchel Peters
Niamh Porter
Nora Aurrekoetxea
Sibylle Eimermacher

 

Ana Navas

Begrippen als transformatie, assimilatie en toe-eigening spelen een belangrijke rol in het werk van multimediakunstenaar Ana Navas (1984, Quito, Ecuador). Haar presentaties bestaan vaak uit installaties waarin schilderijen, objecten, assemblages en videowerken fungeren als ‘domeinen’ waarin processen van transformatie en assimilatie plaatsvinden. Kijkend naar de wereld eromheen, stelt Navas vragen over het verband tussen de vorm en de functie van een object, en over de relatie tussen het origineel en een kopie. Niets lijkt wat het is.

Ana Navas | Logos | plastic, textiles, bijouterie, acrylic paint | Ø 27,7 cm | 2020
Ana Navas | Welness Room | plastic, textiles, bijouterie, acrylic paint | Ø 22,5 cm | 2021
Ana Navas | Welness Room | plastic, textiles, bijouterie, acrylic paint | Ø 22,5 cm | 2021

 

Brieke Drost

Drost beeldt de voorwerpen van haar keuze nauwgezet en liefdevol af, zonder onderscheid te maken. Een glimmend tinnen bord en een diamanten ring, worden, bevrijd uit hun omgeving en getransformeerd in verf op paneel, in gelijke mate magisch. De verbeelding overtreft het origineel in allure, en in een soort omgekeerd alchemistisch proces wordt de significatie van het goud ontmanteld, waardoor een onnavolgbaar spel ontstaat met prijs, waarde en het onvervulbare menselijke verlangen om licht te kunnen bezitten. (Deel van een tekst van Harma Heikens)

Brieke Drost | Zwaardje | tempera, paneel, koper | 11 x 18cm | 2021
Brieke Drost | Modern Pin Brooche | potlood, papier | 17 x 21cm | 2021
Brieke Drost | Tweety | potlood, papier | 11 x 18cm | 2021

 

Hanna Mattes

(DE, 1980) werd geboren in een familie van kunstenaars en filmmakers. Haar opvoeding bepaalt in hoge mate haar artistieke praktijk. Na enkele jaren in de filmproductie te hebben gewerkt, begon Hanna in 2000 haar academische reis aan de Freie Universität Berlin waar ze Taalwetenschap, Religiewetenschap en Indiase filologie studeerde om het begin van taal, denken en spiritualiteit beter te begrijpen. Ze verlegde haar focus naar de beeldende kunst en rondde in 2006 een BA af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Haar examenwerk werd genomineerd voor de Rietveldprijs en de Kunstolijfprijs voor jonge kunstenaars. Blijvend beïnvloed door haar eerste academische ervaring, blijft Hanna zoeken naar epische verhalen en legendarische plaatsen die onze wereld en haar werk vormgeven.

Hanna Mattes | Supernatural #1-4 | Digital 16 mm-projectie | 00:03:32 | 2014
Hanna Mattes | Supernatural #1-4 | Digital 16 mm-projectie | 00:03:32 | 2014

 

Janne Schimmel

Janne Schimmel deconstrueert bestaande hardware en technologische apparaten om opnieuw uit te vinden wat technologie is en wat onze relaties ermee zijn. Al sinds zijn kindertijd is hij omringd door kunst. Dit, samen met zijn liefde voor videogames, moedigde Janne aan om een BA in Man and Media te gaan studeren aan de Design Academy in Eindhoven. Door te studeren aan de DAE kon Janne experimenteren en zich ontwikkelen als kunstenaar, wat er op zijn beurt weer toe leidde dat hij in zijn eigen recht een gerespecteerd kunstenaar werd. Met ‘Phantasmic Gateways and their Housings’ keert hij terug naar zijn roots en experimenteert hij met videogames en alternatieve realiteiten.

Janne Schimmel | Phantasmic Gateways and their Housings | aluminium en brons, ceramics, computer hardware, gemstones | 2021Janne Schimmel | Phantasmic Gateways and their Housings | aluminium en brons, ceramics, computer hardware, gemstones | 2021Janne Schimmel | Phantasmic Gateways and their Housings | aluminium en brons, ceramics, computer hardware, gemstones | 2021

 

Mireille Tap

Mireille Tap (1990) maakt sculpturen, installaties en live lecture-performances waarmee ze (digitale) communicatie en hedendaagse sociale verhoudingen bevraagt. In een poëtische en absurde beeldtaal verhoudt Tap zich tot thema’s als contact, liefde, eenzaamheid en geborgenheid. De onderwerpen waarmee ze werkt zijn nauw verbonden met de publieke ruimte. Contact en samenleven vinden hier immers bij uitstek plaats. Tap is gefascineerd door het bestaan van de scheiding tussen privé- en openbaar en onderzoekt de cultuur die dit bepaalt. Ze stelt zichzelf vragen die met het innemen van ruimte te maken hebben. Vragen als: Heb ik recht op een eigen huis? Wat is de ethiek achter claimen? Hoe transformeert publieke ruimte naar privé?

Het werk dat tijdens State of Cling getoond werd, werd gemaakt in samenwerking met Thomas Bürger.

Mireille Tap | FEELING NEEDY | Sofa with FEELING NEEDY Flower pillow, FEELING NEEDY Pop 1, 2, 3 & 4 with unique music composition by Thomas Bürger – 2022
Mireille Tap | FEELING NEEDY | FEELING NEEDY Pop  4 (detail) with unique music composition by Thomas Bürger – 2022
Mireille Tap | FEELING NEEDY | Sofa with FEELING NEEDY Flower pillow, FEELING NEEDY Pop 1, 2, 3 & 4 with unique music composition by Thomas Bürger – 2022

 

Mitchel Peters

Mitchel Peters (Oss, 1997) probeert in zijn werk het gevoel van kinderlijke onschuld terug te halen, dat helaas lang geleden verloren is gegaan. Zijn werken (schilderijen of sculpturen) bestaan voornamelijk uit voorbeelden uit het verleden en heden, die gecombineerd een beeld of gemoedstoestand proberen te creëren waarin de onschuld kan worden teruggewonnen. Dit wanhopige verlangen naar het onbeïnvloede verleden, waar geen voorkennis of ervaring aanwezig is, resulteert in werken die deze tragische zoektocht belichamen en erop lijken.

Mitchel Peters | MUSIC~RIBBONS | Paint on wall (site specific) | 2022
Mitchel Peters | JESTER KING (Sad Throne) | Paint on wall (site specific) | 2022Mitchel Peters | GARDEN SLUG ANGEL | Graphite on wall (site specific) | 2022

 

Nora Aurrekoetxea

Angst en liefde. Geweld en vriendelijkheid. Expliciet en verborgen. Huiselijk en stedelijk. Geslachtsgebonden en neutraal. Hard en zacht. Het werk van Nora Aurrekoetxea gaat over tegengestelde gevoelens, emoties en betekenissen. Je komt zelden een oeuvre tegen dat je stimuleert om je eigen denken op zoveel niveaus in twijfel te trekken. Haar werk is een krachtige opeenvolging van symboliek, open voor verschillende interpretaties en verhalen, vaak tegenstrijdig. Verschillende attributen en elementen die spelen met onze perceptie en de betekenis van dingen. Toch overstijgt Nora’s werk gestandaardiseerde symboliek om je mee te nemen in een intieme reis en ervaring tussen de sculpturen en de mensen, en tussen de materialen zelf. Wat op het eerste gezicht het resultaat lijkt van een creatief proces van vallen en opstaan, is in feite een delicate en zorgvuldige juxtapositie van materialen en vormen, allemaal strategisch gerangschikt om een zeer persoonlijke en intieme symfonie te creëren.

Nora Aurrekoetxea is een eindeloze vraag over betekenissen, verhalen en materiële verkenningen.

Dit is een vertaling van een deel van dit korte essay over Nora Aurrekoetxea door Gonzalo Herrero Delicado: Een eindeloze vraag

Nora Aurrekoetxea | LEPOA/ NUCA/ NECK | Metal, ceramics | 2021 | foto: Rob Groot ZevertNora Aurrekoetxea | LEPOA/ NUCA/ NECK | Metal, ceramics | 2021 | foto: Rob Groot Zevert

 

Niamh Porter

In haar praktijk reageert Porter op architectuur door te tekenen en te schilderen. Door verf aan te brengen in dunne, delicate lagen, suggereert ze detail. Randen zijn onscherp en delen van het doek blijven leeg. De dromerige kwaliteit van het licht wordt vertaald in een palet van wit, geel, blauw en paars, terwijl de warmte van hout en textiel zorgt voor een kortstondige verschuiving in kleur.

Haar huidige werk kijkt naar de grote vrouwelijke architecten van de modernistische beweging en hun ontwerpen voor de huiselijke omgeving. Hieronder valt het werk van Aino Aalto, Eileen Gray, Charlotte Perriand, Lilly Reich en Minnette de Silva. Deze architecten dagen onze verwachtingen van huiselijkheid uit door multifunctionele ruimtes te creëren die door de vrouwen die zich erin bewegen worden gemanoevreerd. Niamh verbindt de verhalen, relaties en interesses van deze vrouwen door middel van een collage van kamers en objecten, om een dieper begrip van deze architectuur te krijgen, door te tekenen.

Niamh Porter | Transat with Minette | oil on canvas | 53 x 43 cm | 2020
Niamh Porter | Case Study No.8 | oil on canvas | 53 x 63 cm | 2021
Niamh Porter | The adjacent bedroom, Ruth Hildegard Geyer Raack | kleurenpen op gekleurd papier | 21 x 29,7 cm | 2021

 

Sibylle Eimermacher

In haar werk richt Eimermacher zich op rotsen en stenen om de ambivalente relatie van de mens ten opzichte van de natuur te bevragen. We leven in een tijd waarin we gedwongen worden om de balans tussen mens en aarde te herstellen. Tegelijkertijd zijn we voortdurend op zoek naar onze persoonlijke innerlijke balans op fysiek en mentaal niveau. Hiervoor putten we kracht en energie uit de natuur. We halen stenen en mineralen uit hun oorspronkelijke context, plaatsen ze in onze culturele context en geven ze nieuwe vormen en functies. In haar werk onderzoekt Eimermacher de manieren waarop we de verbinding zoeken met stenen, door hun materialiteit, energetische eigenschappen of als spiegel voor onszelf. Vragen over de werkelijke of denkbeeldige grens tussen cultuur en natuur, en over onze positie in de kosmos spelen hierbij een essentiële rol.

Het werk dat tijdens State of Cling getoond werd, werd gemaakt in samenwerking met Iwan Boverhof.

Sibylle Eimermacher (concept, idee en design) & Iwan Boverhof (design, uitvoering en afwerking) | Pose #9.1 | staal, koper | 48 × 105 cm | 9 kg | 2022
Sibylle Eimermacher (concept, idee en design) & Iwan Boverhof (design, uitvoering en afwerking) | Pose #9.2 |  staal, goud | 26 × 164 cm | 5,7 kg | 2022
Sibylle Eimermacher (concept, idee en design) & Iwan Boverhof (design, uitvoering en afwerking) | Pose #9.3 | staal, tin/antimoon | 63 × 96 cm | 9 kg | 2022

 

Alle foto’s door Django van Ardenne tenzij anders vermeld

Om het magazine van STATE OF CLING online te lezen: klik hier!


State Of Cling kwam tot stand met ondersteuning van :