Expositie

WORLD RECEIVER / TRANSFORMATORHUIS SHORT FILM FESTIVAL

studio omstand

OMSTAND × KUNSTPODIUM T presenteren: World Receiver

Deze tentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Omstand en het Apprentice Master programma van Kunstpodium T uit Tilburg. In deze tentoonstelling van het Apprentice Master seizoen ’21/’22 worden talentvolle jonge kunstenaars gekoppeld aan een ervaren hedendaagse kunstenaar. Samen maken ze nieuw werk dat in deze groepstentoonstelling te zien is. Kunstpodium T werkt voor dit project samen met verschillende gastlocaties. Omstand is gastheer van de tentoonstelling World Receiver.

World Receiver

We kochten hem bij de kringloopwinkel. Precies dezelfde wereldontvanger die mijn vader gebruikte om het wereldnieuws te volgen. Ik heb me altijd afgevraagd waar hij naar op zoek was. Via onze wereldontvanger horen stemmen van nieuwslezers, muzikanten, dichters, activisten, vissers, vaderfiguren, vertalers, astronauten, voorouders, alter-ego’s en andere spoken. Zij vragen zich af waar wij naar op zoek zijn. Worlds Receiver is voortgekomen uit een samenwerking tussen Omstand en het Apprentice Master programma van Kunstpodium T. Vier talentvolle jonge kunstenaars zijn gekoppeld aan een ervaren hedendaagse kunstenaar. Samen maken ze nieuw werk en een eigen expositie.

Deelnemende kunstenaars:
Laila Saber Rodriguez
Repelsteeltje
Antonino De Caro
Niels Roest
Richard Kofi (master)

 

Laila Saber Rodriguez

Laila Saber Rodriguez is een Egyptische en Mexicaanse kunstenaar die experimentele video en film gebruikt in de vorm van installaties. In haar filminstallaties creëert ze fictieve werelden vermengd met echte gebeurtenissen om de legitimiteit van lineaire tijd en waarheid op te heffen en alternatieve visies op de werkelijkheid te bieden. Laila onderzoekt thema’s die te maken hebben met ontstaansgeschiedenis, mythologie en het vertellen van historische verhalen. Dit vertellen van historische verhalen betekent voor haar de manier waarop we ons verhouden tot de geschiedenis als een ruimte en tijd in het verleden, en hoe we verhalen delen over onze ervaringen hiervan in het heden om een beeld van de toekomst te construeren. Dit kan gebeuren door middel van herinneringen, dromen, tekeningen of orakels. De kern van haar werk is het vertellen van verhalen op basis van beweging. Geleid door een nomadische benadering van het maken van en het omgaan met materiaal, is ze geïnteresseerd in hoe beweging niet alleen een fysieke handeling of verandering is, maar ook een ontologie of een raamwerk kan zijn. De installaties nemen de kijker mee op een reis, waarbij je je heen en weer beweegt tussen relateerbare, echte landschappen en mythologische, fictieve landschappen; ze nodigen je uit om op een persoonlijke zoektocht naar zelfdecentralisatie te gaan, zodat je Laila’s werk verlaat als een hybride wezen.

Laila Saber Rodriguez | Querido Mapa | 00:14:38 | 2020Laila Saber Rodriguez | Memory in two environments: On Earth and in Water | 2020 & 2022 Laila Saber Rodriguez | Querido Mapa | 00:14:38 | 2020

 

Repelsteeltje

Repelsteeltje (NL) studeerde vorig jaar af aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam, de eerste stad waar ze zich echt thuis voelen. Ze zijn voornamelijk actief als anarchafeministisch activist en hun kunst richt zich op het onderhouden en uitbreiden van hun activistische gemeenschap. Hun tekening “politie fascisten staatsterroristen” is gepubliceerd op de cover van het tijdschrift “Buiten de Orde” en hun recente publicatie “Talking to the police “ werd ondersteund door Alert fonds voor Jongeren en gepubliceerd met hulp van Cutural Workers Unite. Ze hebben ook het radioprogramma “Sex with benefits” op Worm radio, waar ze onderwerpen rondom seks en identiteit bespreken vanuit een intersectioneel perspectief met een (voorlopig) anonieme vriend.

Repelsteeltje | Grote zeefdruk | 2022 & Context | 2022Repelsteeltje | Grote zeefdruk | 2022Repelsteeltje | Context | 2022

 

Antonino De Caro

Antonino De Caro (Caltagirone, 1997) groeide op in het Siciliaanse binnenland, een plek met een eeuwenoude cultuur. Op 19-jarige leeftijd verhuisde hij naar Nederland, waar hij zijn opleiding genoot aan de HKU in Utrecht. Zijn proces als student bracht een oeuvre aan de oppervlakte dat bestond uit zelfgemaakte symbolen en autobiografische verwijzingen. De langdurige blootstelling aan de klassieke benadering van kunst in Italië is terug te zien in de aandacht voor het ambacht en het gebruik van allegorie en symboliek. Het bewustzijn van de culturele identiteit die hij op zijn schouders draagt, speelt een belangrijke rol bij het maken van zijn werken. De paradoxale juxtapositie van de traditionele materialen van zijn geboortestad en beelden die zijn ontworpen om deze uit te dagen, weerspiegelen de provocerende houding van de kunstenaar ten opzichte van de status quo, zowel in de kunst als in de maatschappij. In een constante analyse van zijn eigen identiteit laat De Caro de kijker binnengluren in zijn wereld, waar we verrassend genoeg een spiegel aantreffen.

Antonino De Caro | Sample # 1 | 2022 & Sample # 4 | 2022 Antonino De Caro | Sample # 2 | 2022Antonino De Caro | Sample # 3 | 2022

 

Niels Roest

De kunstpraktijk van Niels Roest richt zich op het vinden van methoden om zijn persoonlijk gemotiveerd onderzoek binnen de existentie te combineren met een meer rational onderzoek, waarin hij zich kritisch opstelt ten opzichte van zijn (precaire) positie binnen de kunstwereld. Dit begint vaak met de verleiding om zich af te vragen of hij odes zou kunnen brengen aan de nutteloosheid. Door deze odes aan nutteloosheid herhaaldelijk te gebruiken als een soort formule binnen zijn praktijk, ligt de focus vooral op banale performatieve handelingen. Door dit te combineren met fotografie en video, probeert hij iets van dat onmogelijke streven te documenteren – en zo te vatten.

Niels Roest | Uniforms | 2022Niels Roest | A manifesto of banal irony | 2022Niels Roest | Meat Grinder | 00:01:17 | 2022 & A manifesto of banal irony | 2022

 

Richard Kofi

De Arnhemse kunstenaar en curator Richard Kofi (1988) onderzoekt on-afgeronde geschiedenissen en geeft deze speculatieve toekomsten. Bij zijn aanpak zijn heden, verleden en toekomst aan elkaar verbonden en lopen zichtbare en onzichtbare realiteiten in elkaar over. Kofi maakt voornamelijk tekeningen, hij is Stadstekenaar van Amsterdam, maar stelt ook kunstprojecten en exposities samen, waarin hij speciale aandacht besteedt aan interdisciplinaire samenwerkingen.

Richard Kofi | Of speed and shadows | 2021Richard Kofi | Of speed and shadows | 2021Richard Kofi | Of speed and shadows | 2021

Fotografie: Django van Ardenne


Transformatorhuis Short Film Festival

Bijna gelijktijdig vond het Transformatorhuis Short Film Festival plaats, georganiseerd door Asian Movie Night i.s.m. Omstand. Deze filmvertoning met een verzameling korte films werd vertoond in het Transformatorhuisje van Omstand, hoek Rietgrachtstraat en Broekstraat, van 5 mrt. t/m 4 april 2022, met videowerken en films van Nicoline Fink, Thomas Diafas, Maria Pérez-Lozao, Qihang Li, So-Yeon Kim, Valerie Ludwig en Lotte Menders.  

Een mini-filmfestival in het filmhuisje van Omstand met een selectie van films van (voormalige) Artez-Arnhem studenten gecureerd door ASIAN MOVIE NIGHTS. Een openbare filmvertoning waar iedereen vrij is om een kijkje te nemen!  Een filmvertoning die 24/7 te zien was in een grote loop, maar natuurlijk het best te bekijken na zonsondergang. Het programma was opgedeeld in twee delen van in totaal 35 minuten. Doelstelling van ASIAN MOVIE NIGHTS is om met films variatie in expressie, perspectief en stijl te laten zien van ontwerpers, kunstenaars en verhalenvertellers van studenten van de gehele academie, van alle afdelingen.

 

 

 

 

 

gerelateerde kunstenaars WORLD RECEIVER / TRANSFORMATORHUIS SHORT FILM FESTIVAL