studio omstand
Alle foto’s door Koen Kievits, alle videofragmenten door Rob Groot Zevert
Foto hierboven: Richard van der Aa, Façade Series 2018, Enamel on Dibond, 50 x 50 cm each

 

HOOGLICHT:
van 7  maart  t/m 19 april 2020

een groepstentoonstelling met werk van: Simon Oud – Franck Gribling – Richard van der Aa – Kathleen Huys – Hans Everaert – Karlijn Janssen – Jochem Rotteveel – Isolde Venrooy  –  Maaike Kramer.
Hooglicht is een productie van Omstand, in samenwerking met gastcurator en beeldend kunstenaar Marena Seeling. Omstand vroeg Marena om als kunstenaar-curator een tentoonstelling samen te stellen.  Thema’s in het werk van Seeling en haar manier van werken liggen aan de basis voor deze tentoonstelling.

Fenne Saedt in gesprek met Marena:
(Fenne is o.a. moderator van artist-talks die Omstand organiseert, daarnaast is ze curator, docent en schrijver.)

Seeling heeft voor HOOGLICHT 9 uiteenlopende kunstenaars uitgenodigd die gezamenlijk een afspiegeling vormen van haar eigen kunstenaarschap. Het is haar artistieke familie. Voor haar is het belangrijk processen in het kijken bloot te leggen, waarbij een af werk het tussenstation is van een zoektocht die nooit wordt voltooid. Dit zoekende aspect van haar werk zorgt voor herkenning in het werk dat ze ziet bij anderen en brengt haar gemakkelijk in contact met collega kunstenaars.

Fenne Saedt (FS) : Je brengt 9 kunstenaars samen die tot je artistieke familie behoren. Hoe is je keuze voor deze kunstenaars tot stand gekomen?
Marena Seeling (MS) : Belangrijk was: het moet geen zoekplaatje worden. Het publiek moet de connecties tussen kunstwerken in de tentoonstelling zelfstandig kunnen maken, zonder dat de tentoonstelling een puzzel is die te makkelijk in elkaar te leggen is. Dat leidt af van het werk van de kunstenaars.

De basisgedachte voor het concept HOOGLICHT is mijn fascinatie voor iedere kunstenaar. Je zou kunnen zeggen dat iedere kunstenaar een klein stukje van mijn eigen kunstenaarschap representeert. Maar bovenal is mijn keuze voor het samenbrengen van deze werken ontstaan vanuit een bepaald verlangen. Gezonde jaloezie. ‘Hooglicht’ was ergens een zelfonderzoek: wat is nu eigenlijk ‘eigen’ aan mij?

FS : En? Heb je daar een antwoord op gevonden?
MS : De 9 kunstenaars hebben me opnieuw naar mijn manier van onderzoeken, werkwijze en kunst laten kijken. Ik werk niet zo doelmatig en concreet van A naar B zoals Richard van der Aa dat kan. Ik hou van onderzoeken maar duik nooit zo diep de materie in als Kathleen Huys.

Ik werk vrij straight en geconcentreerd, maar met een softe touch. Ik ben geen landschapsschilder, maar ook geen abstracte maker. Het is een tweestrijd die ik zie als ik kijk naar de kunstenaars die ik heb samengebracht voor deze tentoonstelling. Het proces heeft me zowel anders naar mijn eigen werk als naar onze omgeving laten kijken. Ik kan nu op straat lopen en denken: ‘Hey, daar ligt een Simon Oud’.

FS : Op welke wijze fascineren de kunstenaar je zo?
MS : Ergens voel ik me aan alle individuen uit mijn samenstelling verwant. Dat zit hem soms in de thematiek: de mens vs. natuur. Bij anderen voel ik verwantschap in de werkwijze: ruimte maken binnen composities door middel van kleur. Ook het grote gebaar, de intensieve werkwijze, het onderzoek, de focus, het experiment en het materiaal zijn onderwerpen die mij in mijn eigen praktijk interesseren, maar mij intrigeren wanneer ik naar het werk van de 9 kunstenaars kijk. Alhoewel dat in uitvoering soms mijlenver van mijn eigen kunst verwijderd is. Zo werkt Maaike Kramer met beton als drager en schildert Jochem Rotteveel met plastic folie in de meest felle kleuren. In  HOOGLICHT worden die fascinaties samengebracht. En dat gaat goed samen. Omdat het zo ontzettend voelbaar is dat er in ieder werk nog van alles zou kunnen gebeuren.


Richard van der Aa, wijst naar:  Façade Series 2018, Enamel on Dibond, 50 x 50 cm each
ONDERAAN:
Façade cream, Façade grey, Façade grey warm.


 

 

 

 
 
 
Franck Gribling (zaaloverzicht)
rechtsboven Franck Gribling en Maaike Kramer
– Five  floating white  space objects, , 1967, plexiglas, 5delig, 10/15/20 x 100
– Blue Space tower in two parts, 1968, plexiglas spraypaint, 100/60 x 125
– Bended light and space square,  square, 1968, plexiglas, 90 x 90
– Space and light trap, 1968, plexiglas 50 x 50 x 15
– Two curved white space beams, plexiglas spraypaint,  180 x 125, 1967
– Constellation, Space Trap with Curved Planes, 2019,  70 x 70 x  3.  (5 stuks)

 

 

 
Jochem Rotteveel; Shore / 530x280cm / materiaal: folie (plastic)
(last picture: Jochem is smiling at his work)

 

 

Karlijn Janssen: Videofragmenten  / foto’s
–  Untitled / 2016 / single video / 4:3 / 00:01:10 (loop) / Oplage: 3
–  Dot / 2019 / single video / 16:9 / 00:05:07 (loop)
–  Sunburn / 2017 / 2 x Video / verhouding 4:3 / 00:03:15  (loop) (photo still)

 

 

 
 
   
Simon Oud (fotografie) van boven naar beneden
Simon Oud fotografeert overzicht.
– Foto op dibond- Mat / Anti Reflex Formaat : 45 x 60 cm.
– Foto op dibond- Mat / Anti Reflex Formaat : 60 x 60 cm. (+ detail)
viewer (audience)

 

 

 

 




Isolde Venrooy (explaining!)
TRAVELLER, hout, papier en electronica, 40 x 40 x 40 cm (2020)

 

 


Maaike Kramer
– Eternal Gradient, Pigment en grafiet, 2020,  560 cm. hoog
– A Balacing Act Standing, Pigment en grafiet in beton, 2019, 89 x 34 x 9 cm.
– A Balacing Act Hanging, Pigment en grafiet in beton, 2019, 100 x 7,5 x 4 cm.

 

 

   
Kathleen Huys in gesprek met Marena Seeling
vbnb:
– Romantische Route , olieverf op hout, looddraad, 2018
– Breuk in het groen  62,5 x 34 cm. Olieverf op hout, 8 nageltjes
– Wit Terrein olieverf op doek, 6 nageltjes  & Oversteek  3 x 50 x 31 cm.
– Wit Terrein olieverf op doek, 6 nageltjes 50 x 40 cm. 2018
– Op Verplaatsing, 35 x 24 cm, onregelmatig gesso, olieverf op kantoen, 2016
– Wassende Maan, olieverf op doek over doek, 45x 35 cm, 2018
– IJsdag, olieverf op hout, schroef, 2018
– Tussen het Groen, olieverf op doek op paneel, 56 x 48 cm

 

 

 

 


 



Hans Everaert
– Deep Time series, 300 x 140, 2019, acrylics on canvas
– overzicht
– Deep Time series, 50 x 40, 2019, acrylics on canvas
– The Current series, 70 x 70, 2017/2019, acrylics on canvas
– Deep Time #1A/ 2019 /audio; stereo / single video / 16:9 / 00:03:44  (6 stills)
(soundtrack van Lee Ranaldo-Sonic Youth)

HOOGLICHT wordt mede mogelijk gemaakt door: