Kunstenaar

Marena Seeling (curator)

marenaseeling.nl
Curator Marena Seeling organiseerde HOOGLICHT van 7  maart  t/m 19 april 2020.
Een co-productie i.s.m. Omstand.
Seeling heeft voor HOOGLICHT 9 uiteenlopende kunstenaars uitgenodigd die gezamenlijk een afspiegeling vormen van haar eigen kunstenaarschap:  Simon Oud – Franck Gribling – Richard van der Aa – Kathleen Huys – Hans Everaert – Karlijn Janssen – Jochem Rotteveel – Isolde Venrooy  –  Maaike Kramer. Het is haar artistieke familie. Thema’s in het werk van Seeling en haar manier van werken liggen aan de basis voor deze tentoonstelling. Voor haar is het belangrijk processen in het kijken bloot te leggen, waarbij een af werk het tussenstation is van een zoektocht die nooit wordt voltooid. Dit zoekende aspect van haar werk zorgt voor herkenning in het werk dat ze ziet bij anderen en brengt haar gemakkelijk in contact met collega kunstenaars.
I.h.k.v. de tentoonstelling Hooglicht ging  Fenne Saedt in gesprek met Marena:
Fenne Saedt (FS) : Je brengt 9 kunstenaars samen die tot je artistieke familie behoren. Hoe is je keuze voor deze kunstenaars tot stand gekomen?
Marena Seeling (MS) : De basisgedachte voor het concept HOOGLICHT is mijn fascinatie voor iedere kunstenaar. Je zou kunnen zeggen dat iedere kunstenaar een klein stukje van mijn eigen kunstenaarschap representeert. Belangrijk voor mij was: het moet geen zoekplaatje worden. Het publiek moet de connecties tussen kunstwerken in de tentoonstelling makkelijk kunnen maken. Bovenal is mijn keuze voor het samenbrengen van deze werken ontstaan vanuit een bepaald verlangen. Gezonde jaloezie. ‘Hooglicht’ was ergens een zelfonderzoek: wat is nu eigenlijk ‘eigen’ aan mij?
FS : En? Heb je daar een antwoord op gevonden?
MS : De 9 kunstenaars hebben me opnieuw naar mijn manier van onderzoeken, werkwijze en kunst laten kijken. Ik werk niet zo doelmatig en concreet van A naar B zoals Richard van der Aa dat kan. Ik hou van onderzoeken maar duik nooit zo diep de materie in als Kathleen Huys. Ik werk vrij straight en geconcentreerd, maar met een softe touch. Ik ben geen landschapsschilder, maar ook geen abstracte maker. Het is een tweestrijd die ik zie als ik kijk naar de kunstenaars die ik heb samengebracht voor deze tentoonstelling. Het proces heeft me zowel anders naar mijn eigen werk als naar onze omgeving laten kijken. Ik kan nu op straat lopen en denken: ‘Hey, daar ligt een Simon Oud’.
FS : Op welke wijze fascineren de kunstenaar je zo?
MS : Ergens voel ik me aan alle individuen uit mijn samenstelling verwant. Dat zit hem soms in de thematiek: de mens vs. natuur. Bij anderen voel ik verwantschap in de werkwijze: ruimte maken binnen composities door middel van kleur. Ook het grote gebaar, de intensieve werkwijze, het onderzoek, de focus, het experiment en het materiaal zijn onderwerpen die mij in mijn eigen praktijk interesseren, maar mij intrigeren wanneer ik naar het werk van de 9 kunstenaars kijk. Alhoewel dat in uitvoering soms mijlenver van mijn eigen kunst verwijderd is. Zo werkt Maaike Kramer met beton als drager en schildert Jochem Rotteveel met plastic folie in de meest felle kleuren. In  HOOGLICHT worden die fascinaties samengebracht. En dat gaat goed samen. Omdat het zo ontzettend voelbaar is dat er in ieder werk nog van alles zou kunnen gebeuren.
(Fenne is o.a. moderator van artist-talks die Omstand organiseert, daarnaast is ze curator, docent en schrijver.)
Zie voor meer info over Marena Seeling ook:
http://www.verborgenlandschap.nl/fileadmin/Bestandenlijst/Air_Verkenners/Cahier_Marena_Seeling.pdf

Activiteiten van Marena Seeling (curator) binnen Omstand