Nieuws

PULSE 16 van 6 t/m 28 mei: Opening: zaterdag 6 mei 16.00 uur

Willeke v. Ravenhorst, foto ‘Bunker tekening, 2013 studio omstand
foto: Willeke v. Ravenhorst, foto ‘Bunker tekening, 2013

Opening: zaterdag 6 mei : 16.00 uur

Tijdens de opening: performance van Annelie Koning in de Turbinekamers.

De tentoonstelling, PULSE 16, loopt van 6 t/m 28 mei: van Oldenbarneveldtstraat 92-A, Arnhem. Deze maand met Paul Goede, Louwrien Wijers, MattievanderWorm, Annelie Koning, Ellen Boersma, Willeke van Ravenhorst en Marina Višic.
Iedere zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur en op afspraak; mail: info@omstand.nl

Studio Omstand presenteert elke maand PULSE; een kunst– en cultuurprogramma op 4 verschillende projectlocaties op en rond het Transformatorplein, in het Nieuwe Kade Kwartier: Trafohuis Nr.1, Paviljoen, Accuruimte en Turbinekamers.


PROGRAMMA >> PULSE 16

Turbinekamers
Paul Goede, Louwrien Wijers, MattievanderWorm, tijdens de opening: performance van Annelie Koning
But now, yet again!
In de komende maanden zal de Turbinekamers worden gebruikt voor een unieke tentoonstellingenreeks met kunstwerken en installaties van 4 leeftijdsgeneraties.  Er zal een verband worden gelegd tussen kunstwerken van door de wol geverfde kunstenaars met kunstwerken van de jongste generatie kunstenaars. Uitgangspunt van deze tentoonstellingsreeks is dat wij, mensen, betekenis creërende én naar betekenis verlangende wezens zijn. In deze eerste presentatie tonen we het werk van Paul Goede, Louwrien Wijers en MattievanderWorm. Daar waar MattievanderWorm (1959) een visueel fenomeen als uitgangspunt neemt, stemt Paul Goede af op het niet direct zichtbare en herinnerd Louwrien Wijers (1941) ons eraan dat het verlangen naar oprechtheid fundamenteel, essentieel en tastbaar echt is. Samenstelling Mattie van der Worm (curator) i.s.m. Studio Omstand.

16-werner-wesseling
Autohandelaar Werner Wesselink, foto Mattie van der Worm, 2016


Accuruimte – Museum 5VEP
Willeke van Ravenhorst
Perspectives.

Willeke van Ravenhorst gebruikt de ruimtes waar zij werkt als driedimensionaal tekenvel. In dialoog met de architectuur ontstaan er zo (abstracte) ruimte-tekeningen. Wat opvalt aan haar manier van werken is dat de ruimtes en ook de materialen waar ze mee werkt veelal van buiten het traditionele domein van de beeldende kunst komen. Zelfs voor haar laatste installatie, tijdens de Prospects and Concepts expositie van Art Rotterdam, maakte zij geen gebruik van de daar voor bedoelde expositieruimte, maar toonde ze haar werk nét daarbuiten.

In 2013 maakte Willeke in de Geheime Bunker ragfijne draadsculpturen die als lichtstralen de donkere ruimte betekenden. In haar expositie in Museum 5VEP toont ze nieuwe sculpturen en grafische werken die gebaseerd zijn op haar originele bunker werken. Curator Heidi Linck

Willeke v. Ravenhorst, foto ‘Bunker tekening, 2013
Willeke v. Ravenhorst, foto ‘Bunker tekening, 2013

Paviljoen

Ellen Boersma
Ruimte Tekening Twee

Het werk van Ellen Boersma bestaat uit lijnen, noem het driedimensionale tekeningen. Aanvankelijk gebaseerd op het lichaam, als een soort van handsieraden. Van dichtbij bekeken lijkt het werk groter en groter en in haar fantasie gebeurde dat ook echt! Na een periode ruimtelijke modellen te hebben gemaakt is de logische volgende stap het werk nu een life-size formaat te laten aannemen, een formaat waar je door heen kan lopen. Ze ontdekte dat dat kan; van millimeter-draad buigen naar 10 mm-dik ijzerstaf.
Speciaal voor het Paviljoen ontwikkelde Ellen een ‘site-specific’ kunstwerk, een ruimte-tekening. Curator Studio Omstand.
16-ellen-boersma
Ellen Boersma, object, Kleine Ruimte Tekening nr./x, 2016
 


Trafohuis Nr.1
Marina Višic
Bankside Sulphur, film, 6:04 min, 2017

In haar werk onderzoekt Marina Višic hoe verschillende texturen en bewegingen worden opgenomen in het landschap van bewegend beeld. De fysieke ervaring van materialen en de tactiele kwaliteiten van licht en kleur zijn belangrijke onderwerpen in haar videowerken. Het gevoel je zelf te verliezen en ondergedompeld te worden binnen een frame. Regie is een belangrijk onderdeel, evenals het formaat van beelden in relatie tot het lichaam van de toeschouwer. Het beeld wordt richting het virtuele gestuwd, maar komt uiteindelijk weer in de realiteit terecht. Een bewegend paneel dat het imaginaire tastbaar laat voelen; vervormd en gefocust met een hang naar het sublieme. Curator: Jeroen Glas.

16-marina-visic
Marina Višic, Bankside Sulphur, Filmstill, 2017

 


PULSE 16 wordt mogelijk gemaakt door:  ALLEMAAL-logo.jpg