studio omstand
GB01 – 1080 video-loop (filmstill) , 2014, Jeroen Glas

Pulse 15
1 t/m 30 apri 2017
Opening: zaterdag 1 april 16.00 uur,
met muzikale performance en live video door Jeroen Glas i.s.m Deltatune

van Oldenbarneveldtstraat 92-A, Arnhem.

Iedere zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur en op afspraak via info@omstand.nl

Studio Omstand presenteert elke maand PULSE; een kunst– en cultuurprogramma op 4 verschillende projectlocaties:  Trafohuis Nr.1, Paviljoen, Accuruimte en Turbinekamers. Deze maand met Geert-Jan van Oostende, Joost van Hezewijk, Babette Kleijn, Theo Konijnenburg, Jeroen Glas en Daphne Rosenthal.

PROGRAMMA >> PULSE 15


 


Turbinekamers

Geert-Jan van Oostende, Joost van Hezewijk en Babette Kleijn
Counter-Earth:

Voor de tentoonstelling in de Turbinekamers ging gastcurator Flos Wildschut uit van het contrast tussen de ruige industriële ruimtes en hun nieuwe stedelijke omgeving. Hier waant Wildschut zich op een Counter-Earth. Deze hypothetische planeet draagt alle aardse kenmerken in zich, maar is toch anders. Utopie en dystopie gaan er hand in hand. Wildschut bracht drie kunstenaars van verschillende generaties samen, die deze vanaf de aarde onzichtbare wereld lijken te verbeelden: Geert-Jan van Oostende, Joost van Hezewijk en Babette Kleijn.  Door te focussen, scherp te stellen, te concentreren en te ordenen proberen zij de wereld te doorgronden, om haar vervolgens in een parallelle wereld opnieuw te construeren en betekenis te geven. Samenstelling Flos Wildschut  i.s.m. Studio Omstand.


Journey to the Far Side of the Sun, van Robert Parrish, 1969, Poster van de film


Paviljoen

Theo Konijnenburg
Geen Titel

Theo Konijnenburg brengt de realiteit terug tot archetypische vormen: een stoel, een koelkast, een platenspeler, een theekopje, een brood… De dingen zijn gestript van alle franje. Versimpelde vormen, geconstrueerd uit eenvoudige materialen. Sommige objecten bewegen traag.Konijnenburg maakt ons bewust van onze manier van kijken; we kijken vaak wel, maar we zien niet daadwerkelijk. Door de puurheid van de werkelijkheid te benadrukken dwingt hij ons tot concentratie. Curator Studio Omstand


Theo Konijnenburg – Grijs –  kop en schotel


Accuruimte – Museum 5VEP

Jeroen Glas
Videodrome

Jeroen Glas maakt lichtbeelden waarin hij storingen en imperfecties in de werking van projectoren, beeldschermen en lampen toestaat om tot onverwachte beelden te komen. In juni 2014 werkte Glas in de Geheime Bunker aan een serie site-specific beelden, waarvoor hij het interieur van de bunker gebruikte als videoscherm en videoprojecties maakte die een reactie zijn op de ruimtes in de bunker. Het was een zinderend warme periode, compleet met noodweer. Samen met het continu ratelende geluid van het aggregaat op de achtergrond doet Jeroen deze werkperiode herinneren aan een koortsdroom. De projecties die hij in de Bunker maakte zijn bewaard gebleven en worden als korte flashbacks afgespeeld in Museum 5VEP. Tijdens de opening zal dit beeld worden versterkt met een live video /audio performance  van  Jeroen Glas i.s.m. Deltatune (audio-producent, DJ). Curator Heidi Linck


Jeroen Glas – GB01 – 1080 video-loop, 2014 (filmstill)


Trafohuis

Daphne Rosenthal
Imtation

Rosenthal laat in haar films de camera langzaam graven door sets opgebouwd uit stukken stof, gescheurd papier, plastic, fournituren en allerlei ander spul. De materialen zijn uitgesproken in hun glans, hun wolligheid, hun grilligheid, hun sensualiteit.  Ze geven zichzelf bloot alsof ze een ‘eigen leven’ leiden en gaan onvermijdelijk relaties met elkaar, waarbij licht en beweging los komen van hun dragers. Speciaal voor haar nieuwe film Imitation maakte Rosenthal keramische objecten met dikke lagen glazuur. Kijken naar hun beweeglijke glans is bij uitstek een filmische ervaring. Een materiaal hard als keramiek kan in film zo gevangen worden dat het beweeglijk, licht, vloeibaar wordt. Film 7:46 min. Curator Jeroen Glas.


Daphne Rosenthal – Imitation, 7’45 min, 2017, (filmstill)

PULSE 15 wordt mogelijk gemaakt door:
ALLEMAAL-logo.jpg