PULSE 14
met: Mark Kramer, Quinten Dierick, Marjoke van de Plassche en Simone Bennett
PROGRAMMA: van 4 t/m 26 maart 2017
Turbinekamers:
Mark Kramer // DISPERSION
samenstelling Mark Kramer i.s.m. Studio Omstand / http://markkramer.nl/
Presentatie van eigen werk. Het werk van Kramer ontstaat vanuit een fascinatie voor nevels, voor ‘licht en leegte’ en ruimtes en kenmerkt zich door stippellijnen, stippelvelden en stippelruimten, waarmee hij (lege) ruimtes accentueert.
Uitgangspunt van de tentoonstelling Dispersion zijn de kenmerkende onderdelen van het gebouw, de rolluiken, de houten vloeren met roosters in relatie tot zowel het daglicht als het toegevoegde artificiële licht. Kramer maakt installaties en sculpturen en onderzoekt begrippen als leegte, lichtheid en verstilling.
foto: rob groot zevert
foto’s mark kramer
foto: rob groot zevert
foto’s: ida groot zevert
Accuruimte; Museum 5VEP:
Quinten Dierick // NEO-FOSSIEL
samenstelling Heidi Linck ism Quinten Dierick
Quinten Dierick gebruikt werkprincipes uit de grafiek in zijn beeldende kunst, performance en muziek: herhaling, citaten, mutaties en overdrijvingen worden gebruikt om beeld en geluid te maken. In museum 5VEP toont hij een selectie van deze werken in de vorm van een installatie, ruimtelijk werk, een geluidsinstallatie en een performance. Dit alles is ontstaan na een werkperiode in de Geheime Bunker, in het najaar 2016. Tijdens de opening van PULSE 14 toonde hij de performance Time-Streched-Material. Deze performance is opgenomen en wordt de rest van de tentoonstelling getoond op een monitor, bij binnenkomst van de ruimte. (Camera: Wim van der Aar)
foto’s: ida groot zevert
foto’s: rob groot zevert
foto’s: ida groot zevert
Paviljoen:
Marjoke van de Plassche // DON’T EVEN ATTEMPT TO TRY THIS AT HOME
samenstelling Studio Omstand en Marjoke van de Plassche // http://marjokevandeplassche.nl/
Marjoke van de Plassche maakt ruimtelijke objecten, installaties, tekeningen en legt daarmee een link tussen natuurlijke processen, gebruiksvoorwerpen en de menselijke leefomgeving. Haar favoriete medium is schuimrubber. Daarmee maakt ze kopieën van (gebruiks)voorwerpen, enerzijds herkenbaar en vertrouwd, anderzijds vreemd en surrealistisch. Op deze manier construeert ze een nieuw systeem waarin het proces, het object en de ruimte als het ware in elkaar overvloeien.
tekening 5: Marjoke vd Plassche
foto’s: ida groot zevert
Trafohuisje Nr.1:
Simone Bennett // THE TRUTH MACHINE // film singel-shot 35 mm – 10 min. (loop) // soundtrack door Alexander Hacke van Einstürzende Neubauten.
samengesteld door Studio Omstand // www.loneproductions.eu/
Kunstenaar en filmmaker Simone Bennett toont ontregelende verhalen in films, foto’s en zeefdrukken. Zonder expliciet te worden drukt ze op zere plekken in de westerse samenleving. THE TRUTH MACHINE is een verstilde film verteld over een auto ongeluk. Voor deze film heeft ze zich laten inspireren door een oude Perzische fabel. De film werd mede mogelijk gemaakt door Het Mondriaan Fonds en Nederlands Fonds Voor De Film. The Truth Machine won de eerste prijs Best Experimental Short Film tijdens Concorto Film Festival Italië in 2014.
foto: rob groot zevert
foto: ida groot zevert
foto: rob groot zevert
foto: barbara visscher
foto: rob groot zevert