studio omstand

met: Geert-Jan van Oostende, Joost van Hezewijk en Babette Kleijn, Jeroen Glas, Theo Konijnenburg en Daphne Rosenthal

 

PROGRAMMA: van 1 t/m 30 april 2017


Turbinekamers
Counter-Earth – Geert-Jan van Oostende, Joost van Hezewijk en Babette Kleijn

Samenstelling Flos Wildschut  i.s.m. Omstand

web-overzicht-01
Voor gastcurator Flos Wildschut vormde het contrast tussen de ruige industriële ruimtes van de Turbinekamers en hun nieuwe stedelijke omgeving een dankbare aanleiding voor de tentoonstelling die ze samenstelde. Hier waande Wildschut zich op een Counter-Earth, waar utopie en dystopie hand in hand gaan. Wildschut bracht drie kunstenaars van verschillende generaties samen, die deze vanaf de aarde onzichtbare wereld lijken te verbeelden. Alle drie proberen zij elk op een geheel eigen wijze de wereld te doorgronden, om haar vervolgens in een parallelle wereld opnieuw te construeren en betekenis te geven.

Geert-Jan van Oostende:
web-geert-jan-02

web-geert-jan-01

web-publiek-03

web-geert-jan-03

web-geert-jan-05

web-geert-jan-06

 

Joost van Hezewijk
web-overzicht-03

web-publiek-01-ida

web-publiek-01

web-joost-04-ida

web-joost-03-ida

web-joost-02 web-joost-01

Babette Kleijn
web-babette-03

web-babette-01 web-babette-04


Accuruimte – Museum 5VEP
Videodrome –
Jeroen Glas, curator Heidi Linck

In juni 2014 was Jeroen artist-in-residence van de Geheime Bunker. Omstand nodigde Jeroen Glas uit voor een presentatie in het Museum 5VEP. Glas maakt lichtbeelden waarin hij storingen en imperfecties in de werking van projectoren, beeldschermen en lampen toestaat om tot onverwachte beelden te komen. In de Geheime Bunker werkte hij aan een serie site-specific beelden, waarvoor hij het interieur van de bunker gebruikte als videoscherm. De projecties die hij in de Bunker maakte zijn bewaard gebleven en worden als korte flashbacks afgespeeld in Museum 5VEP. Electriciteit voor de projecties en de opnames in de Geheime Bunker kwam van een aggregaat, die constant op de achtergrond zat mee te ratelen. Dit geluid van de aggregaat blijkt een waardevol en niet te missen element te vormen van de projecties die hij in de Bunker maakte. Tijdens de opening werd dit vertaald  in een live video /audio performance  van  Glas i.s.m. Deltatune (audio-producent, DJ).
web-publiek-02

 

web-jeroen-05

 

web-jeroen-03

 

web-jeroen-02

 

web-jeroen-07


Paviljoen
Geen Titel – Theo Konijnenburg


Studio Omstand nodigde Theo Konijnenburg uit zijn werk te tonen. Theo maakt alledaagse ‘dingen, archetypische vormen die iedereen meteen herkend: een stoel, een koelkast, een platenspeler, een kopje, een brood, een melkpak. Versimpelde vormen, geconstrueerd uit eenvoudige materialen, gestript van alle franje. En daarmee maakt Konijnenburg ons bewust van onze manier van kijken. Door de puurheid van zowel de materialen als van de vorm is de werkelijkheid bijna niet te bevatten.
web-publiek-02-idaweb-theo-05web-theo-04web-theo-03web-theo-02web-theo-01


Trafohuis
Imtation –
Daphne Rosenthal, curator Jeroen Glas

Omstand nodigde Rosenthal uit haar nieuwste film IMITATION te tonen. Rosenthal maakt speciaal voor deze film keramische objecten met dikke lagen glazuur. Kijken naar hun beweeglijke glans is bij uitstek een filmische ervaring. Een materiaal hard als keramiek kan in film zo gevangen worden dat het beweeglijk, licht, vloeibaar wordt. De film  duurt 7:46 min. en wordt in een loop vertoond.
Rosenthal laat in haar films de camera langzaam graven door vooraf opgebouwde sets met allerlei spul; stof, papier, glas, plastic en allerlei ander spul. Het zijn macro-opnames van materialen die uitgesproken zijn in hun glans, hun wolligheid, hun grilligheid, hun sensualiteit, waarbij licht en beweging los komen van hun dragers.
web-publiek-07-ida

web-daphne-06

web-daphne-05

web-daphne-04

web-daphne-03

web-daphne-02