Nieuws

PULSE 32 verslag

Aafke Bennema (detail) studio omstand
Aafke Bennema: ‘Things falling’ (detail), acrylverf op vinyl, 2018

Alle foto’s zijn gemaakt  door Rob en Ida Groot Zevert

PULSE 32
van 1 t/m 30 december 2018

met: Aafke Bennema, Ricardo van Eijk, Anne ten Ham, Marcel Kronenburg, Mariël Smit.
Open: iedere zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur en op afspraak; mail naar: info@omstand.nl.
Adres: van Oldenbarneveldtstraat 92-A, Arnhem.
De toegang is gratis!


PROGRAMMA:
PULSE 32
van 1 t/m 30 december 2018:


OPENING:

 

 

In de Turbinekamers: Aafke Bennema en Marcel Kronenburg – PULSE 32 (titel)
Samengesteld door Studio Omstand
Aafke Bennema onderzoekt in hoeverre touw en textielwerken, tekeningen en schilderingen elkaar beïnvloeden. Zij wil situaties in het leven roepen die niet perse werkelijk, maar wel navolgbaar zijn. Ze experimenteert hiervoor met textiel en touw, met haar schilderingen creëert ze luchtigheid en dynamiek en door haar grafische benadering een prachtig helder beeld. In haar vroegere schilderijen koos ze al vaak voor uitsneden van landschap of onderwereldvoorstellingen. In deze tentoonstelling zet ze deze ontwikkeling verder door. O.a. door letterlijk uit het rechthoekige kader van het canvas te stappen.
Marcel Kronenburg ontwerpt met Carpets for Buildings dessins voor tapijt. Met het project ‘Zimmerbild’ onderzoekt hij de mogelijkheid om tapijt van een twee-dimensionaal vlak naar een drie-dimensionaal object om te vormen.

AAFKE BENNEMA:


MARCEL KRONENBURG:
 

 

 

In ‘t Paviljoen: Mariël Smit – Untiteld
Samengesteld door Mireille Tap
Performance-kunstenares Mariël Smit raakt ontroerd door de kantoorsoap die zich dagelijks voor haar neus afspeelt. De esthetiek van sticky notes en jaloeziën in combinatie met hoogoplopende emoties in vergaderingen en bila’s presenteert ze als installatie in het Glazen Paviljoen.

Mariël Smit:


 

 


In de Accuruimte: Ricardo van Eijk – Untiteld
Samengesteld door Lieven Hendriks
Alledaagse praktische materialen zoals lak, latex, plamuur en houten underlayment platen worden deel van een schilderkunstige beeldtaal, die voortkomt uit de dagelijkse omgeving, van gebouwen en objecten die zijn aangetast door verwering, graffiti, vandalisme en renovatie. Alle stappen in het prepareren van een paneel worden zichtbaar in het uiteindelijke werk: de planken bepalen zelf of de plamuur die werd aangebracht kan worden geschuurd tot een zacht wolkje of na de ruwe handeling zo gehandhaafd blijft.

Ricardo van Eijk:

 

 

 

In Trafohuisje nr. 1: de videoinstallatie van Anne ten Ham – Zonlicht
Samengesteld door Studio Omstand
Het werk van Anne ten Ham creëert momenten waarin de werkelijkheid zich niet aan de regels lijkt te houden en ons in verwondering brengt. In minimale installaties wordt de aandacht naar onderwerpen geleid die van plaats, functie of doel lijken te zijn afgedwaald. Hierbij dient de natuurlijke beweging van (dag)licht, water en wind als materiaal en onderwerp tegelijk en brengen zij de sobere werken tot leven.

ANNE TEN HAM:


deze tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door: