Kunstenaar

Martin Toluku

www.tolokuart.com

Martin Toluku (1992, Adidome, Ghana) graduated in Ceramics from Sogakofe Senior High School (SOGASCO) in Ghana in 2013, after which he further specialized as a woodworker. In 2023-24, he was a resident at the Rijksakademie in Amsterdam. He lives and works in Amsterdam. His work is currently on display in Barcelona during Manifesta 15, the European Nomadic Biennial. He is also a board member of perfocraZe International Artist Residency (pIAR) in Kumasi, Ghana. Toluku’s works have been exhibited at James Fort Prison in Accra (2017), crazinisT artisT studiO in Kumasi (2019), Bärenzwinger in Berlin (2023), 38CC in Delft (2024) and Into The Great Wide Open in Vlieland (2024).

Martin Toluku is een multidisciplinaire kunstenaar wiens werk zich ontwikkelde van houtsnijwerk naar installaties, performances, videokunst en samenwerkingen met dieren, waaronder termieten en organismen die in water leven. Toluku werkt met gevonden voorwerpen en organische materialen zoals hout en metaal, om de relatie tussen esthetiek en sterfelijkheid te verkennen. Hij werkt met objecten die fungeren als archieven van hun omgeving, waar zowel het verleden als het heden in is vastgelegd, gefascineerd door de aftakeling van materialen en de herinneringen die daarmee verbonden zijn. Houtsnijwerk speelt een belangrijke rol in Toluku’s praktijk en vormt een brug met zijn culturele erfgoed. Hij beschouwt het als een manier om de geesten van zijn voorouders aan te roepen, die hem hun kennis hebben doorgegeven. Zijn gebruik van bestaande materialen benadrukt de schoonheid van zichtbaar en verborgen verval. Verval staat centraal in Toluku’s praktijk. Naast zijn sculpturen richt Toluku zich daarbij ook op het lichaam als vormend element binnen zijn kunst. Door middel van live (dans)performances brengt hij sculpturen met een diepe symbolische en spirituele betekenis tot leven. Beweging en ritme fungeren als hulpmiddelen om het verleden te verkennen, ermee te communiceren en het naar het heden te brengen.


“Future Remains” —  video registration 6’00
Performance at Chale Wote Street Art Festival, Ghana (2021)

In zijn werk Future Remains (2021), een installatie en performance in samenwerking met Emilio Gordoa en Lena Czerniawska, onderzoekt Toluku de impact van de hedendaagse groei op onze samenleving. Hij stelt dat ‘de geesten van de moderniteit dwalen door stortplaatsen, verstrikt raken in kabels, plastic zakken en de vlammen van het overbodige’ — een reflectie op hoe hebzucht en egoïsme de menselijke ondergang veroorzaken. De performance probeert het mechanische tot leven te wekken, maar toont onvermijdelijk hoe tijd en verval de overhand nemen. Wat overblijft is een eenzame vuilnisbelt — een karikatuur van onze samenleving, vastgelegd in kapotte ramen, gescheurde kleding, versleten schoenen en verroeste auto’s.

Activiteiten van Martin Toluku binnen Omstand