Donna Verheijden (1989, Arnhem, NL) studeerde Graphic Design aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, waarna ze haar studie ver- volgde aan het Sandberg Instituut te Amsterdam. Ze geeft les aan ArtEZ in Arnhem in het vak Experiment and Motion en het vak Projections, op de afdelingen Graphic Design en Design Art Technology. Verheijden was geselecteerd als Talent 2014/15 door het Stimuleringsfonds en ontving stipendia voor talentontwikkeling. Verheijden’s werken zijn tentoongesteld op plekken zoals La Casa Encendida in Madrid (2017), Het Nieuwe Instituut in Rotterdam (2019-2021), in TAC, De School en The Grey Space in Eindhoven, Amsterdam en Den Haag respectievelijk (2019) en Kurzfilmfestival in Keulen (2021).
Verheijden is medeoprichter van 171project.space, een presentatie-instelling uit Arnhem.
Donna Verheijden is een multidisciplinaire kunstenaar met een sterke focus op videokunst. Haar werk biedt een kritische reflectie op de invloed van massamedia en sociale media op ons dagelijks leven, waarbij ze machtsstructuren en de rechten rond beeldgebruik blootlegt. In haar werk verbindt Verheijden ironie en kritiek om de complexe dynamiek van hedendaagse media aan het licht te brengen. Ze gebruikt hiervoor bestaande beelden van platforms als Vimeo, YouTube, vintage Hollywoodfilms en eigen teksten om het analoge en digitale te verweven.
Het hergebruik van (archief)materiaal speelt een belangrijke rol in haar praktijk. Ze combineert elementen uit internet, oude films en reclame om betekenisvolle verbindingen te maken tussen verleden en heden. Met verwijzingen naar edelstenen en kristallen, creëert ze symbolische lagen die verwijzen naar de facetten van onze digitale identiteit. Haar werk beweegt zich door drie visuele settings: de publieke ruimte, de privéruimte en het virtuele universum van commercie en propaganda. Deze settingen vormen een non-lineair narratief dat kijkers meesleept in een kritische beschouwing van de visuele cultuur waarin we leven. In haar werk onderzoekt, analyseert en becommentarieert ze hedendaagse vormen van werkelijke en geënsceneerde scenario’s. Ze maakt dan gebruik van digitale manipulatie, archiefbeelden en cinematografische technieken om gelaagde en meeslepende videowerken te maken die uitnodigen tot reflectie op thema’s als identiteit, consumentisme en de waarneming van de werkelijkheid.
In haar film Kiss the Sky – Eye Trick the I (2019) staat het thema van bedrog en verleiding centraal. Aan de hand van een trompe-l’oeil schilderij uit de 17e eeuw en de ervaringen van Alyx Halite, een genderfluïde influencer, onderzoekt ze hoe onze digitale levens worden gevolgd, gemonitord en gemonetariseerd. Ze stelt daarbij vragen over de waarde van privacy en het commerciële gebruik van onze persoonlijke data, waarbij ze de invloed van digitale technologie en de ‘post-privacy’ samenleving blootlegt.