Expositie

PULSE 2

studio omstand

met: Pier Pennings, Twan Janssen, Judith Kisner, Eduards Zarins, Wouter Bijl, Peter Jordaan en Joncquil

 

PULSE 2 was van 7 t/m 29 november 2015

PROGRAMMA:


De Turbinekamers presenteert: “Not Now”
Deelnemende kunstenaars: Twan Janssen, Judith Kisner, Eduards Zarins, Wouter Bijl, Peter Jordaan.
Curator: Jaap Kroneman

Vertrekpunt voor de tentoonstelling ‘Not Now’ is de zeefdruk van een memobriefje die Wouter Bijl nog moet maken. Een toekomstige herinnering als leidraad.  De werken zijn op formele gronden gekozen en bij elkaar gebracht, niet om hun overeenkomsten maar om hun verschillen. Een film die geen film is, monumenten die geen monumenten zijn in een maquette die geen maquette is.


foto; ‘Workout”, filmstill: Eduards Zarins

 

 

 

De Accuruimte presenteert: Museum 5VEP
“Uncle Abe’s Spitfire” door Pier Pennings
Curator: Heidi Linck
Pier Pennings bouwde in de Geheime Bunker een cocon voor een Spitfire Mk II van de RAF, nr. P7774, van hout en grijsbord, schaal 1 op 1. Op 28 april 1941 ging piloot Bram Pennings met zo’n zelfde Spitfire ten onder in de Westerschelde. Hij werd door de Duitsers uit de lucht geschoten. De vlucht is gedocumenteerd als crash 606. In Museum 5VEP de proces-documentatie en de sculptuur van het houten frame.


foto van Uncle Abe’s Spitfire door Pier Pennings

 

 

 

In Trafohuisje Nr.1
‘Tyto’ (video) door Joncquil
Curatoren: Jeroen Glas & Sibylle Eimermacher
In 2013 gebruikte Joncquil tijdens zijn solotoonstelling bij Galerie Ramakers de galerieruimte als werkplek. Hij nodigde een aantal dieren uit om hem in deze door de mens gemaakte omgeving te vergezellen en tegelijk als filmacteurs op te treden. Het resulteerde in een videowerk in drieluik: een uil, een kraai en een valkje worden gevolgd in hoe ze zich aarzelend en tegelijk nieuwsgierig observerend tot dit onbekende interieur verhouden. Voor de toeschouwer is het een kans om zich tijdens de momentopnames te verplaatsen in de vogel en vanuit zijn perspectief de menselijke omgeving af te tasten. Het trafohuisje, in vervallen staat onder de grote boom, waar de natuur langzamerhand weer de overhand lijkt te nemen, biedt een nieuwe context voor de vertoning van een deel van dit drieluik.


“Tyto” foto: Joncquil