Expositie
PULSE 16
studio omstand
met:
Paul Goede, Louwrien Wijers, MattievanderWorm, Annelie Koning
, Willeke van Ravenhorst, Ellen Boersma en Marina Višić
PROGRAMMA: van 6 t/m 28 mei 2017
Turbinekamers
But now, yet again!
(installatie) – Paul Goede, Louwrien Wijers, MattievanderWorm, tijdens de opening: performance van Annelie Koning
. Samenstelling Mattie van der Worm (curator) i.s.m. Studio Omstand.
Studio Omstand heeft Mattie van der Worm benaderd als gastcurator van het programma PULSE. In de komende maanden zal de Turbinekamers worden gebruikt voor een unieke tentoonstellingenreeks met kunstwerken en installaties van 4 leeftijdsgeneraties. Er zal een verband worden gelegd tussen kunstwerken van door de wol geverfde kunstenaars met kunstwerken van de jongste generatie kunstenaars. Uitgangspunt van deze tentoonstellingsreeks is dat wij, mensen, betekenis creërende én naar betekenis verlangende wezens zijn. In deze eerste presentatie tonen we het werk van Paul Goede, Louwrien Wijers en MattievanderWorm.
Daar waar MattievanderWorm (1959) een visueel fenomeen als uitgangspunt neemt, stemt Paul Goede af op het niet direct zichtbare en herinnerd Louwrien Wijers (1941) ons eraan dat het verlangen naar oprechtheid fundamenteel, essentieel en tastbaar echt is.
• MattievanderWorm: Sterrenschuim nrs. 1, 2, 5 & 6 (2017), 195 cm x 295 cm, print op Vorex. Dit onderdeel Sterrenschuim is gerealiseerd via een crowd-funding-campagne van VoorDeKunst Dank aan alle donateurs! Provincie Gelderland is partner van VoorDeKunst en betaalde de laatste 30% van het bedrag. Zie VoorDeKunst-project: https://www.voordekunst.nl/projecten/5575-sterrenschuim-mattievanderworm
• MattievanderWorm: Orginal Mercedes benzinemotor, V6 (272 pk) uit 2006 (presentatie 2017)
• Louwrien Wijers; Pamflet (1 grote print op papier) n.a.v. de vele gesprekken die Louwrien met Joseph Beuys en de econoom Menshikov heeft gehad. Fragmenten (2 grote prints op papier) uit de vele gesprekken die Louwrien had met Joseph Beuys. (Meer informatie over Louwrien en ook nog steeds actueel is het in1990 door Louwrien Wijers georganiseerde symposium in het Stedelijk Museum van Amsterdam: Art meets Science and Spirituality in a Changing Economy; www.louwrienwijers.nl/amsse90dvd.html)
• Paul Goede: zijn werk onttrekt zich aan het direct waarneembare en aan de menselijke maat waardoor zijn uitingen een licht absurdistische randje krijgen. (goed kijken!)
Accuruimte – Museum 5VEP
Perspectives – Willeke van Ravenhorst, samenstelling Heidi Linck voor Studio Omstand.
Willeke van Ravenhorst gebruikt de ruimtes waar zij werkt als driedimensionaal tekenvel. In dialoog met de architectuur ontstaan er zo (abstracte) ruimte-tekeningen. Wat opvalt aan haar manier van werken is dat de ruimtes en ook de materialen waar ze mee werkt veelal van buiten het traditionele domein van de beeldende kunst komen. Zelfs voor haar laatste installatie, tijdens de Prospects and Concepts expositie van Art Rotterdam, maakte zij geen gebruik van de daar voor bedoelde expositieruimte, maar toonde ze haar werk nét daarbuiten. In 2013 maakte Willeke in de Geheime Bunker ragfijne draadsculpturen die als lichtstralen de donkere ruimte betekenden. In haar expositie in Museum 5VEP toont ze nieuwe sculpturen en grafische werken die gebaseerd zijn op haar originele bunker werken.
• Grote sculptuur: Tetrahytron, 2017
• Object (small box) View on Cuboid II, 2017
• Object (small box) View on Tetrahydron I, 2017
• Object, Tetrahydron I, 2017
- Object, Cuboid I, 2017
• Object, Tetrahydron II, 2017
• Object, Cuboid II, 2017
• Object (small box), View on Tetrahydron II, 2017
• Object (small box), View on Cuboid I, 2017
• Lino, Cuboid II b, 2017
• Lino, Tetrahydron II and Cuboid II b, 2017
• Lino, Tetrahydron II f, 2017
• Lino, Cuboid II f, 2017
Paviljoen
Ruimte Tekening Twee – Ellen Boersma, samenstelling Studio Omstand
Het werk van Ellen Boersma bestaat uit lijnen, noem het driedimensionale tekeningen. Aanvankelijk gebaseerd op het lichaam, als een soort van handsieraden. Van dichtbij bekeken lijkt het werk groter en groter en in haar fantasie gebeurde dat ook echt! Na een periode ruimtelijke modellen te hebben gemaakt is de logische volgende stap het werk nu een life-size formaat te laten aannemen, een formaat waar je door heen kan lopen. Ze ontdekte dat dat kan; van millimeter-draad buigen naar 10 mm-dik ijzerstaf. Speciaal voor het Paviljoen ontwikkelde Ellen een ‘site-specific’ kunstwerk, een ruimte-tekening.
• Bunker, 2016
• Restanten bunker, 2016
• Lightning house, 2017
• Ruimte Tekening Twee 2017
Materialen: Beton, ijzer, draad
Trafohuis
Bankside Sulphur – Marina Višić film, 6:04 min, 2017, samenstelling Jeroen Glas voor Studio Omstand