studio omstand

‘Piano’ door  Jaap Kronenman, 2013 ( geëxpandeerd polystyreen) en ‘Untitled’ door  Lieven Hendriks , 2017 (schilderij van 45 x 55 cm. / acryl op linnen)


 

 

PULSE 7

van 7 t/m 29 mei,
Elke zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

PROGRAMMA:


PERFORMANCE FRANK KOOLEN:
When The Going Gets Tough Cutting


 

  • Accuruimte; museum 5VEP: Jeroen Diepenmaat & Kevin Toma

Kunstenaars die een werkperiode als artist-in-residence in de Bunker 5VEP hebben gewerkt wordt gevraagd een tentoonstelling in te richten in de Accuruimte. In museum 5VEP tonen ze werk wat daar tot stand is gekomen. In Museum 5VEP laten Jeroen Diepenmaat en Kevin Toma geluid horen dat in de bunker is gemaakt.
Diepenmaat en Toma waren tijdens hun verblijf in de Geheime Bunker primair geïnteresseerd in geluid. De bunker bleek een massief percussie instrument. In Museum 5VEP wordt een speciale geluidscompositie  ten gehore gebracht. Deze 20 minuten durende partituur is op een betonnen grammofoonplaat geperst. In Museum 5VEP tonen zij deze plaat en laten zij originele, in de bunker gemaakte geluidsopnames horen. Curator Heidi Linck ism Studio Omstand.

 

  • Turbinekamers: Lieven Hendriks, Frank Koolen, Jaap Kroneman

Schilder en tentoonstellingsmaker Lieven Hendriks selecteerde naast werk van hemzelf ook werk van kunstenaars Jaap Kroneman en Frank Koolen voor de tentoonstelling ‘Bermuda Affairs’, zijn ‘solo’ voor Pulse 7. 

(*) Sietske van Hartein gesprek met curator Lieven Hendriks: Je kiest niet voor een solotentoonstelling maar exposeert met Frank Koolen en Jaap Kroneman. Waarom?
Frank en Jaap zijn goede vrienden van mij en met beiden heb ik al vaker geëxposeerd. Zo leveren Jaap en ik dit jaar een gezamenlijke bijdrage aan de Gelderse Biënnale 2016; Living is Giving. (is dit een primeur!) Daarnaast is er een aansluiting tussen ons werk. Ik denk dat wij vanuit dezelfde motivatie kunst maken. We verhouden ons tot de dingen om ons heen en vertalen dat in beeld. We werken alle drie ook niet vanuit een theoretisch kader. Het gaat over een blik die alert is op de wereld om je heen. Dat is in grote lijnen wat ons bindt.
Het is natuurlijk ook interessant om samen na te denken over het totaalbeeld van de tentoonstelling. Hoe bereiken we dat bepaalde werken precies de goede context geven aan andermans werk?
Jouw schilderijen spelen met suggestie en gezichtsbedrog. Ze anticiperen op de manier waarop de toeschouwer kijkt. Waarom is dat belangrijk?
Ik ervaar het zelf als heel betekenisvol als je denkt dat je iets gezien hebt en dat later moet bijstellen omdat je het verkeerd had. Dat is waanzinnig. En dat is wat ik in mijn werk als onderwerp heb gemaakt. Het gaat mij niet om knap schilderen maar om het op de proef stellen van de vooringenomenheid van de kijker.
Wat is het belangrijkste verschil tussen Jaap Kroneman, Frank Koolen en jou?
Ik ben een klassieke schilder. Ik werk enkel met verf op linnen maar dat is voor iemand als Frank echt ondenkbaar. Frank is een alleskunner. Die maakt zowel video’s, performances als sculptuur. Datzelfde geldt voor Jaap. Hij werkt met muziek, sculptuur, schilderkunst, fotografie en is grafisch ontwerper.
(*) Sietske van Harte schrijft met enige regelmaat over PULSE.  Ze stelt o.a. vragen aan de verschillende tentoonstellingsmakers.


   


 

  • Trafohuis Nr.1: Johannes Langkamp

In Trafohuis Nr.1 konden bezoekers om de beurt naar binnen voor de de videoloop, Falling Frames (Full HD video, stereo, 1.09 min., 2015) van Johannes Langkamp, (’85, Laer, Duitsland). Langkamp experimenteert met de mogelijkheden die videocamera’s en smartphones bieden. Hij onderzoekt bijvoorbeeld de limiet voor het vastleggen van perspectief. Falling Frames is het eerste onderdeel van een serie waarin Langkamp met de kaders van een tweedimensionale video een driedimensionaal perspectief creëert. Curator: Jeroen Glas en Sibylle Eimermacher


  • Paviljoen: Janske Hombergen

Het Paviljoen is glazen entree-gebouw op de van Oldenbarneveldstraat 92A,  ‘huiskamer voor de buurt’  en tentoonstellingsruimte.
Tijdens PULSE 7 is de installatie “Sprankelend Licht” te zien van de kunstenaar Janske Hombergen (’73). Een ruimte vullend, half-transparant object, speciaal voor deze gelegenheid gemaakt. Hombergen wil met deze betoverende installatie het aanwezige licht, dat gevangen word tussen de glazen gevels van het Paviljoen, voelbaar en zichtbaar maken.  Curator: Studio Omstand.