Nieuws

PULSE 27: Verslag

studio omstand
(Schilderij hierboven ” Situatie Opmokken van de Stichting” van Liselot Veenendaal)
Foto’s van Ivonne Zijp en Rob Groot Zevert

De tentoonstelling PULSE 27  van Studio Omstand is nog te zien t/m zondag  24 juni 2018, van Oldenbarneveldtstraat 92 A, Arnhem. Elke zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur en op afspraak. Mail naar info@omstand.nl (de toegang is gratis!). Met: Jasmijn Strookman, Kubilay Mert Ural, Liselot Veenendaal, Maike Postma.  – Wat was er allemaal te zien?


In de Turbinekamers: ‘What lies behind’ van Jasmijn Strookman.
Samengesteld door Studio Omstand.

Audio-tour, video-installatie, performance, zang, spoken-word en geschreven tekst:
– Open voor publiek tijdens Pulse 27.
– ‘What lies behind’ van JASMIJN STROOKMAN is onderdeel van de ArtEZ Finals 2018.
– de Live Performances zijn nog te te zien op: 16 en 23  juni tussen 15:00-17:00 uur.
– de Audio-tour is hier af te luisteren: Audiotour-WHAT LIES BEHIND.
– de Afbeeldingen hieronder volgen min of meer de volgorde van binnenkomst; van kamers 1, 2, 3 en 4.
Een performance over de zoektocht naar perfectie:
Dit is het moment / Dit wordt het echte werk / Het knaagt al maanden en dit / Hier/ Nu /
Is het moment om los te laten / Ik ben al begonnen / Er is geen weg terug / De dikke muren zullen vanaf nu doorbroken moeten worden / Alles op tafel / Alles eruit / Daar ga ik /
   
Impressie audiotour Jasmijn Strookman

 

In Trafohuisje nr. 1: de video-loop ‘Dreaming Shit’ (loop 05:35) van Kubilay Mert Ural.
Samenstelling: Studio Omstand.

Kubilay Mert Ural is op dit moment resident aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam.
Een jaar lang werd voor ‘Dreaming Shit’ vrij willekeurig videowerk vastgelegd en losjes bewerkt. De film gaat over de relatie tussen het geheugen en het zelf. Door middel van objecten en lichamen die vervormen, worden gefragmenteerde herinneringen, sarcastische humor en het onderbewustzijn met elkaar afgewisseld. Mert Ural heeft een manier om buitenaardse afbeeldingen vast te leggen. Zijn video’s, installaties en schilderijen functioneren als passages en nodigen de toeschouwer uit om zijn (onze) oergedachten te ervaren. De globale realiteit zoals we die vandaag kennen is er een van verwarring en chaos. Niet te onderscheiden van een slechte droom. In deze visuele verhalen stortten tijd en ruimte in, verleden en toekomst ontvouwen zich in een enkel vlak. Op de achtergrond dreigt de aanwezigheid van een ongeïdentificeerd vliegend object, een zwevende vraag over het eeuwige verlangen naar mysterie, geloofsystemen en mogelijke antwoorden voor de mensheid. (BRON: rijksacademie.nl)

stills from DREAMING SHIT, video-loop 05.35, 2012, Kubilay Mert Ural.


In ons Paviljoen presenteren we: ‘Players only love you when they’re playing’ van
Maike Postma.
Curator Mireille Tap voor Studio Omstand.

Maike Postma maakt tekeningen op de computer, die ze door middel van keramiek vertaald naar de ‘werkelijkheid’. Gebouwde omgevingen van klei en ijzerdraad. De landschappen die ze maakt vinden hun oorsprong in computergames. Fascinerend om te zien hoe de analoge werkelijkheid ontstaat vanuit een abstracte digitale omgeving.
   players-only-love-you-when-they’re-playing – installatie – Maike Postma


In de Accuruimte tonen we werk van Liselot Veenendaal. De titel van de show: ‘Saw-fari’.
Samenstelling Lieven Hendriks voor Studio Omstand.

Als gids van een zelfgecreëerde, krankzinnige en scherpzinnige gedachtewereld laat Veenendaal in haar schilderijen zien hoe ze ‘in control’ is over de razendsnelle impulsieve storm van ideeën, waargebeurde situaties en haar eigen voorstellingsvermogen. Al onderzoekend geeft ze op een humorvolle wijze steeds conclusies weer van haar gedachten en manier van werken. Dit alles, aangevuld  met de gedachte “Dit lijkt me eigenlijk in essentie al geen goed idee” blijft ze constant meer obstakels opgooien en veranderd de instelling tijdens het schilderen.
     
vbnb – vlnr: zaaloverzicht, Saw-vannah hill, M-axe-sk, zaaloverzicht, zaaloverzicht, U-zaag.

PULSE wordt mede mogelijk gemaakt door: