Nieuws

– PULSE 24: van 3 maart t/m 1 april 2018 – Opening: zaterdag 3 maart, vanaf 16.00 uur

studio omstand

PULSE 24: van 3 maart t/m 1 april 2018
Opening: 3 maart: aanvang 16.00 uur : van Oldenbarneveldtstraat 92-A, Arnhem. Met: Bart Nijboer & Eduards Zarins, Ide André, Anan Striker & Canan Yurdakul en Eva Schmeckenbecher. Toegang gratis!

Tijdens de OPENING: SH101 performance by LUQUE

Tentoonstelling PULSE 24 >> iedere zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur en op afspraak via: info@omstand.nl >> Studio Omstand presenteert maandelijks een kunst- en cultuurprogramma onder de naam PULSE; met tentoonstellingen, presentaties, performances, eten & drinken. Op verschillende locaties rondom het Transformatorplein: in de Accuruimte, de Turbinekamers, het Paviljoen en in het Trafohuis Nr.1.

 

PROGRAMMA >> PULSE 24


Turbinekamers
“Archives”
Bart Nijboer en Eduards Zarins

Eduards Zarins bouwt sets voor korte films. Zijn werk gaat over het creëren van een ‘omgeving van vermaak’, van waaruit personage(s) en verhaal ontstaan. Bart Nijboer richt zich vooral op het maken van sculpturen en bewegende installaties, vaak een fragment van een complete beweging, die voor hem een onverwacht juiste eenheid vormt.
In  “Archives” wordt een archief samengesteld waarin de verschillende manieren van werken van Eduards Zarins en Bart Nijboer samenvloeien. Dat is vrij uniek, want ondanks het feit dat Nijboer en Zarins vaker samenwerken zijn de rollen meestal duidelijk verdeeld en is Bart over het algemeen de assistent van Eduards. Voor deze gelijkwaardige samenwerking wordt gezocht naar overeenkomsten in tijd, humor, abstractie, absurditeit, realiteit en vriendschap.
Curator Studio Omstand

boven: E. Zarins – Circus
onder: B. Nijboer – Moving leaf

 

Accuruimte
“Too Ready to Rumble”
Ide André

In “Too Ready to Rumble” toont schilder Ide André zijn laatste werken. In deze schilderijen worden verschillende basale, verondersteld grafische technieken toegepast om afdrukken van stenen, keien en stoeptegels op doek aan te brengen. Het werk van Ide André vindt zijn oorsprong in allerlei  acties en werkzaamheden die binnen of buiten het atelier plaatsvinden. Volstrekt impulsief, maar tegelijkertijd via allerlei zelfopgelegde richtlijnen. Zo worden materiële en zelfs sociale structuren, als vrienden en familie, onderdeel van Andrés schilderijen.
Curator Lieven Hendriks voor Studio Omstand

Ide André – When the Fallow remains

Paviljoen
“Now My Helmet’s On, You Can’t Tell Me I’m Not In Space”
Anan Striker & Canan Yurdakul

[Hook x4]
[C]anan’s work remixes daily life.
Sometimes autobiographical, fragmented, often working with muses, with love for hip-hop in its full spectrum, all to be found in visual rhyming elements. Every element carries its own story and, more often than occasionally, double meaning. Which then break free from their initial context and become universal.
[Announchment lady]
Forecast for today: gaseous artistic with a 60% chance of drawing showers
Please use a level 5 or greater radiation block
Have a nice day!
[Mono Brothers scratched in]
Space Ranger, contact tubes, send them FedEx. Red and white blocks spaced in place. Adding -Eddings- in chalk-drawings and -trough the bone- 101 synth-waves in team members, a must see in the house of glass.
[SH101 frequence filter applied]
SH101 performance by LUQUE
Collection of raw ceramics and given treasures by CANAN + ANAN
Curator Studio Omstand i.s.m. Mireille Tap

Anan with Bariërs

 

Trafohuisje nr. 1
“Outside In”
Eva Schmeckenbecher

[Video-installatie (2018) ca. 10 min.: isolatiemateriaal, video-projectie, geluidsbewerking: Héctor Moro] Een trafostation of in bredere perspectief elektriciteit roept termen op als frictie, stroom, voltage, transformatie, contact, aansluiten, isoleren, elektronen etc. In de installatie “Outside In” van Eva Schmeckenbecher zijn de betekenissen van deze termen aan verandering onderhevig. Close-ups van korte acties worden geprojecteerd in verschillende standen en snelheden. De hoofdrolspelers in de video zijn handen en zilverkleurige isolatiepanelen die gewoonlijk worden gebruikt in de bouw. Het trafohuisje nr.1 wordt een setting voor fricties, ficties, contacten, spanning en transformaties tussen video, architectuur, isolatiemateriaal, menselijke huid, vingers, glinsterende deeltjes en schijnbaar identieke, parallel lopende sequenties.
Curator Jeroen Glas voor Studio Omstand

Eva Schmeckenbecher, Outside In, videostill 2018

PULSE wordt mogelijk gemaakt door: