Nieuws

– PULSE 22: van 2 t/m 31 december 2017 – Opening: zaterdag 2 december, vanaf 16.00 uur

studio omstand

Opening PULSE 22: zaterdag 2 december: aanvang 16.00 uur
Tentoonstelling PULSE 22  >>  2 december t/m 31 december 2017  >> iedere zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur en op afspraak via: info@omstand.nl  

met: Anne Kolbe, Daniëlle van Ark, Sibylle Eimermacher, Joyce Peijzel, Maarten Heijkamp en Eduards Zarins. 

van Oldenbarneveldtstraat 92-A, Arnhem

Studio Omstand presenteert elke maand PULSE; een kunst- en cultuurprogramma met tentoonstellingen, presentaties, performances, eten & drinken. Op verschillende projectlocaties rond het Transformatorplein: Trafohuis Nr.1, Paviljoen, Accuruimte en Turbinekamers.

 

PROGRAMMA >> PULSE 22


Turbinekamers
Anne Kolbe, Daniëlle van Ark en Sibylle Eimermacher
Poses against Gravity

‘In alle werken van de tentoonstelling zit een sculpturale benadering, maar tegelijk lijken de kunstenaars juist de monumentaliteit van deze sculpturale materialen achter zich te willen laten en naar de universele wetten van transformatie en vluchtigheid te verwijzen. In Poses against Gravity breng ik werken bij elkaar die raken aan mijn onderzoek naar de ongrijpbaarheid van de dingen om ons heen die zich door de veranderlijkheid van de materie en onze perceptie steeds op een andere manier aan ons voordoen.’ (S.E.)
Curated by Sibylle Eimermacher



Sibylle Eimermacher – Formule voor het berekenen van zwaartekracht

Accuruimte – Museum 5VEP
Maarten Heijkamp
LAMIUM

Maarten Heijkamp maakt fotografische werken op groot formaat, waarbij hij de ruimte, waarin hij werkt, gebruikt als camera obscura. Ook de Geheime Bunker, die van zichzelf al vrijwel helemaal donker is, heeft hij als camera obscura ingezet tijdens zijn werkperiode in 2012. Naast het belichten op fotopapier ontwikkelde Maarten Heijkamp een methode waarmee hij in zijn camera obscura het door de lens geprojecteerde beeld als reliëf in keramiek kan aanbrengen. Zo ontstaat fotografie die niet alleen zichtbaar maar ook tastbaar is en die het vluchtige lichtbeeld voor eeuwig vastlegt in de klei. In deze expositie confronteert hij de in de bunker gemaakte fotografische keramische reliëfs met monumentale fotowerken op papier waarin sculpturale kwaliteiten als schaal, materialiteit en textuur de hoofdrol spelen.
Curated by Heidi Linck voor Studio Omstand


Maarten Heijkamp – H09-1, detail

Trafohuisje nr. 1
Eduards Zarins (Let.)
Hats en Coats (video 3:17 min)
Eduards Zarins’ werk gaat over het creëren van een ‘omgeving van vermaak’. Eerst creëert hij een locatie die hij bouwt vanuit beweging, van daaruit ontstaan personage(s) en verhaal. Elk van deze elementen zijn met elkaar verbonden en vormen het ‘lichaam’ van het kunstwerk. Belangrijke elementen zijn verder; geluid, ritme, snelheid en compositie. Bij het maken van nieuw werk wordt gezocht naar nieuwe vormen en verbindingen, wat in feite niets minder is dan een schitterende en uitdagende reis waarbinnen het artistieke proces zichtbaar wordt gemaakt.
Over Hats en Coats: Deze film gaat over de handel en relatie tussen twee partijen. De onkunde van de personages en de omgeving staan centraal en elk detail is belangrijk; wind, regen, licht, geluid en beweging. CREDITS: Decor én choreografie: Eduards Zarins. Algemeen en enig assistent Bart Nijboer. Eerste personage: Bart Nijboer. Tweede personage: Eduards Zarins.
Curated by Studio Omstand


Eduards Zarins – Hats en Coats (filmstill)

Paviljoen
Joyce Peijzel
Brown Fur 

Joyce Peijzel probeerde voorheen het obsessief gevoel dat ze beleeft bij het zien van pluizige structuren te vangen op doek. Tijdens haar studie aan het Frank Mohr Institute te Groningen kwam ze uiteindelijk uit bij het pluizige zelf. Haar werken bestaan uit doeken en objecten gemaakt van zachte stoffen en imitatiebont en worden ingezet als een brug tussen haar obsessie, haar fantasie en de uitstraling van bont. De grootste uitdaging daarbij is het omzetten van een idee naar vorm, waarbij precies het spanningsveld wordt gezocht tussen de verleiding van het zachte materiaal en de keiharde, nare realiteit die met bont wordt geassocieerd.
Joyce Peijzel behaalde dit jaar haar Master of Arts aan het Frank Mohr Institute te Groningen.
Curated by Studio Omstand


Joyce Peijzel – Brown Fur Object

PULSE wordt mogelijk gemaakt door:logo-s-pulse2