Nieuws

PULSE 21 van 4 t/m 26 november: Opening: zaterdag 4 november, vanaf 16.00 uur

studio omstand
STROMBOLI – uitnodigingskaart – ontwerp Koen Taselaar

Opening: zaterdag 4 november, vanaf 16.00 uur

Tentoonstelling PULSE 21 is van 4 t/m 26 nov.
van Oldenbarneveldtstraat 92-A, Arnhem met: Koen Taselaar, Robbert Pauwels, Kim David Bots, Thomas Trum, Salim Bayri, Donna Verheijden en Axel De Marteau.
Iedere zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur en op afspraak; mail: info@omstand.nl

Studio Omstand presenteert elke maand PULSE; een kunst– en cultuurprogramma op 4 verschillende projectlocaties op en rond het Transformatorplein, in het Nieuwe Kade Kwartier: Trafohuis Nr.1, Paviljoen, Accuruimte en Turbinekamers.

 

PROGRAMMA >> PULSE 21


Turbinekamers
Koen Taselaar, Robbert Pauwels, Kim David Bots en Thomas Trum. (Groepstentoonstelling)
STROMBOLI

Met trots presenteert Studio Omstand: Stromboli, een groepstentoonstelling met Thomas Trum, Robbert Pauwels, Kim David Bots en Koen Taselaar. Exotisch en explosief! Samengesteld door Koen Taselaar.

– Thomas Trum
is afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven in 2014 en opereert op het snijvlak van kunst en design. Thomas heeft een achtergrond in de graffiti scene, waaruit zijn fascinatie voor het achterlaten van sporen en vulling van oppervlakken is te verklaren. Hij experimenteert met verf en ontwikkelt zelf technieken om deze toe te passen. De experimenten resulteren in transparante kleurvelden en spectaculair werk, waarbij sporen van het proces nog zichtbaar zijn. Zijn zeer actieve manier van werken is vaak gebaseerd op trial-and-error: waarbij het resultaat van zijn acties niet vooraf wordt bepaald en waarbij enthousiasme en snelheid een deel van het eindresultaat bepalen.

   
Oneminutepaintings Horizontal Ultramarine Sketch1-1 – Thomas Trum

– Robbert Pauwels
studeerde in 2008 af aan de AKI ArtEZ, de post-academische werkplaats ‘De Nieuwe Academie’ Den Haag en verbleef in 2015 in het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk. Hij woont en werkt momenteel in Leiden. Met zijn referenties naar de barokke architectuur reflecteert Robbert Pauwels op de klassieke beeldhouwkunst en plaatst hij zichzelf in een beeldende traditie. Karakteristiek zijn de architectonische vormen waarbij de sokkel onderdeel is van het werk.  Echter, zowel in de keuze van het materiaal als in zijn vormentaal is Pauwels vrijzinnig en tegendraads, speels en dynamisch, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het hybride materiaalgebruik zoals de combinatie van kunststof en keramiek.



Dansende Kikkers – Robbert Pauwels

– Kim David Bots
studeerde aan de HKU en woont en werkt in Den Haag. Kim maakt schilderijen, tekeningen, collages, verhalen en boeken, waarbij het bestuderen van het verhalende centraal staat. Hij is geïnteresseerd in de kloof tussen de intentie van een verhaal en de onbedoelde onderliggende betekenis ervan. Zijn aanvankelijk narratieve benadering maakt langzamerhand plaats voor een meer notitie-achtige benadering, waarbij tekenen, schetsen en losse ideeën veel meer ruimte krijgen (in het schilderij) en er binnen het maakproces veel meer de ruimte is voor verandering en ontdekkingen.
Kim David Bots won de Piet Bakker Prijs in 2012 en was genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2017.


Mini Galerie – Kim David Bots

– Koen Taselaar

studeerde aan de Willem de Kooning Academy. Zijn werk bestaat uit o.a. keramiek, maar vooral uit een doorlopende serie van tekeningen, waar zijn fascinatie voor tekst en afbeelding samenkomt. Letters, zowel als vorm, als in de tekst vormen daarbij de aanleiding. Een constante factor in zijn werk is een onderzoek naar leesbaarheid: waar vervaagd de leesbaarheid (tekst) en gaat deze over in de rest van de afbeelding (rest-ruimte).  Geïnspireerd door punk en de Do-It-Yourself cultuur maakt Koen verschillende risoprint publicaties van zijn tekeningen in zelfgemaakte magazines. Of tekeningen voor zijn Imaginaire Band serie: Het bestaande boek van niet-bestaande bands. Vanuit deze houding onderzoekt hij ook hoe op een meer sculpturale manier andere media beter bij zijn ideeën passen. Dit leidde tot een serie van keramische werken waarbij nutteloosheid en bruikbaarheid met elkaar botsen.

 

Head #17 (bovenste) – Lack Of Eyelids Gives Clear Focus (onderste) –
Koen Taselaar

Paviljoen
Salim Bayri (solo)
S-LINKS: autumn edition

Salim Bayri (°1992, Casablanca) is a visual artist graduated from the Frank Mohr Instituut of Groningen, 2017 Netherlands. Through a variety of media including artefacts, drawings, websites, still and moving images, he creates assemblages in which elements that a priori seem disparate generate a unique discourse of online and offline interferences that occur through the western-non-western migration of ideas, images and people.
In Paviljoen he shows – S-LINKS: autumn edition – a selection and assemblage of things Salim Bahri made since 2016 displayed as an installation. You canb already check the 3d model in virtual reality in the link: https://skfb.ly/6tO8N. But better come and visit the real one @ PULSE 21. Curated by Studio Omstand


S-Links – digital version – Salim Bayri

Accuruimte – Museum 5VEP
Axel De Marteau
In and out and in and out again.

Met deze zin in het achterhoofd beleefde Axel De Marteau zijn residentieperiode in de Geheime Bunker. Hij hanteerde de bunker niet alleen als verblijf, maar ook als uitvalsbasis van waaruit hij zijn omgeving verkende. De zin In and out and in and out again weerklinkt in het werk, verkent ruimtelijke concepten en haalt het contrast tussen binnen en buiten aan.
Axel De Marteau (BE) studeerde fotografie aan de Luca School of Arts in Brussel. In een poging de wereld te doorgronden spelen vluchtige ontmoetingen en onverklaarbare fenomenen een belangrijke rol binnen zijn werk
In Museum 5VEP werkt Axel door op de idee van de afgebakende ruimte, die hij zal hanteren om de diversiteit van zijn residentie, ideeën, werken en materialen te tonen. Curated by Heidi Linck voor Studio Omstand


Lack Of Eyelids Gives Clear Focus- Axel De Marteau

Trafohuisje nr. 1
Donna Verheijden
THE OTHER SIDE OF THE SCENERY [2017]

Donna Verheijden maakt filmische essays. Haar onderzoek focust zich hoofdzakelijk op massa- en sociale media, hun verleidingen en onderliggende machtsstructuren. Op dit moment werkt ze aan haar nieuwe film Kiss the Sky – I Trick the Eye, die samen met haar eerdere films All the World’s a Stage – Ways of Seeing 2013 en Land of Desire – Happy is the New Black een drieluik zal vormen.
Tijdens pulse 21 vertoont Donna een site-specific werk. Wat speelt zich af aan de andere kant van het schouwspel? Het Trafohuisje wordt tijdelijk getransformeerd tot Cinematic Light Box. Curated by Studio Omstand


Production still – The other side of the scenery – Donna Verheijden

PULSE wordt mogelijk gemaakt door:logo-s-pulse2