studio omstand
Frank Koolen / Sports Bar Trophy #5 / 84×112 cm. /  2009

PULSE 7
van 7 t/ 29 mei
Opening zaterdag 7 mei 16.00 uur
Te zien elke zaterdag en zondag van 12.00 – 17.00 uur

Tentoonstelling met Lieven Hendriks, Frank Koolen en Jaap Kroneman, Jeroen Diepenmaat & Kevin Toma, Janske Hombergen en Johannes Langkamp. Tijdens de opening: performance van Frank Koolen: When The Going Gets Tough Cutting.

– PULSE is een regelmatig terugkerend kunst- en cultuurprogramma van Studio Omstand, op en rond het Tranformatorplein: van Oldenbarneveldtstraat 92A Arnhem, ingang Broekstraat.

Turbinekamers:
“Bermuda Affairs”
Lieven Hendriks, Frank Koolen en Jaap Kroneman
Turbinekamers zijn voormalige machinekamers, met opzet rauw gelaten. Studio Omstand vraagt kunstenaars-curatoren om in de Turbinekamers een tweetal gekoppelde tentoonstellingen te organiseren. Eerst met eigen werk, vervolgens met werk van anderen.
Een voorlopige samenloop van omstandigheden veroorzaakt door Hendriks, Kroneman en Koolen, waar Frank Koolen tijdens de opening van plan is een performance uit te voeren. Curator: Lieven Hendriks


Frank Koolen Sports Bar Trophy #5, 84×112 cm, 2009

Accuruimte: Museum 5VEP
“Installatie Bunkergeluiden”
Jeroen Diepenmaat & Kevin Toma
Onder de naam Museum 5VEP wordt in de accuruimte werk getoond van kunstenaars die een werkperiode in de Geheime Bunker hebben gewerkt, de artist-in-residence van Studio Omstand. De accuruimte is een voormalige accuwerkplaats die voortaan in gebruik zal zijn als museumzaal. 5VEP is de codenaam van de Geheime Bunker. Meer info  www.geheime-bunker.nl
Jeroen Diepenmaat en Kevin Toma, muzikanten en geluidskunstenaars, waren tijdens hun verblijf in de Geheime Bunker primair geïnteresseerd in geluid. De bunker bleek een massief percussie instrument: trek aan een paar loshangende buizen en kabels, en aan de andere kant van de muur begint opeens van alles te ritselen, ratelen en schrapen. Al experimenterend kwamen zij tot klanken die alleen maar op deze locatie konden ontstaan. Uit hun Bunkergeluiden hebben zij een compositie van 20 minuten samengesteld en geperst op een betonnen grammofoonplaat. In Museum 5VEP tonen zij deze plaat en laten zij originele, in de bunker gemaakte geluidsopnames horen. Curator: Heidi Linck


Screenshot bunkerproject logic pro, door Kevin Toma
 

Paviljoen
“Sprankelend Licht”
Janske Hombergen
Het Paviljoen is een glazen gebouw van tweedehands bouwmaterialen naar een ontwerp van Susanne Nagtegaal. Huiskamer van de buurt en tentoonstellingsruimte. In Paviljoen is tijdens PULSE 7 de installatie “Sprankelend Licht” te zien van kunstenaar Janske Hombergen. De totale ruimte wordt, speciaal voor deze gelegenheid, gevuld met grote half-transparante objecten. Deze objecten zijn vanuit verschillende hoeken te bekijken, waardoor de gekleurde vlakken voor en achter elkaar langs schuiven en de kleuren met elkaar mengen. Hombergen wil met deze betoverende installatie het aanwezige licht, dat gevangen word tussen de glazen gevels van het Paviljoen, voelbaar en zichtbaar maken. Curator: Studio Omstand


Janske Hombergen “Sprankelend licht”, 2016, foto: Sander Luske
 

Trafohuisje nr. 1
“Falling Frames”
Johannes Langkamp,
Op de hoek Westervoortsedijk / van Verschuerwijk staat een voormalig Trafohuisje. Onder de titel ‘Beeldverhouding’ worden videokunst, installaties en performances geprogrameerd. Tijdens openingen is het werk zichtbaar in dit Trafohuis Nr.1.  Daarna wordt het werk getoond op een tv-scherm in het Paviljoen.
In Trafohuisje presenteert Johannes Langkamp de videoloop Falling Frames (Full HD video, stereo, 1.09 min., 2015). Langkamp experimenteert met de mogelijkheden die videocamera’s en smartphones bieden. Hij onderzoekt bijvoorbeeld de limiet voor het vastleggen van perspectief. Falling Frames is het eerste onderdeel van een serie waarin Langkamp met de kaders van een tweedimensionale video een driedimensionaal perspectief creëert. “Het project is simpelweg een onderzoek naar ruimte en hoe wij de ruimte ervaren,” aldus Langkamp.  Curator: Jeroen Glas en Sibylle Eimermacher


Johannes Langkamp,  foto Jeroen Arians