studio omstand
(foto’s ida groot zevert)

OPENING PULSE 21, op 4 nov. jl. (PUBLIEK)

 

SALIM BAYRI:

   

In de kas, die Paviljoen genoemd wordt, exposeert Salim Bayri. Bayri studeerde afgelopen zomer af aan het Frank Mohr Institute in Groningen. Hoewel Studio Omstand jaarlijks de expositie Ernstig geschikt; een best-off graduate show met werk van kunstenaars uit de bachelor organiseert, kwam Groot Zevert tijdens het scouten het werk van masterstudent Bayri tegen en vroeg hem voor een solotentoonstelling. Zijn multimediainstallatie S-LINKS: autumn edition is een geslaagde combinatie van animatie, zelfgemaakte en gevonden voorwerpen. Met grappige details, uitvergrotingen en een goede hedendaagse beeldtaal zet de in Casablanca geboren Bayri je aan het denken over de migratie van mensen, beelden en ideeën.

De tekst over Salim is afkomstig van Lotte van Geijn. De tekst is onderdeel van een artikel dat Lotte schreef voor Metropolis M >> http://www.metropolism.com/nl/features/33523_micro_art_initiatives_12_studio_omstand


AXEL de MARTEAU:

Goed verscholen en afgelegen van de bewoonde wereld, ligt een oude atoombunder van de NAVO, afkomstig uit de periode van de Koude Oorlog. Deze plek heeft geen stomend water, geen elektriciteit en geen wifi. De residentieplek De Geheime Bunker wordt geprogrammeerd door kunstenaar Heidi Linck. In de presentatieruimte Accuruimte-Museum 5VEP, is nu een solopresentatie van kunstenaar Axel De Marteau te zien. De presentatie In and out and in and out again is het resultaat van De Marteau’s verblijf in de afgelegen bunker. In de wit betegelde accuruimte komen zijn verstilde zwartwit foto’s goed tot hun recht. Een bezoek van een hertje aan de bunker lijkt het harde beton op de achtergrond te doen verzachten. De Marteau is de stille observator vanaf het bankje met broze pootjes die ons herinnert aan de kwetsbaarheid van de dingen.

uit >> http://www.metropolism.com/nl/features/33523_micro_art_initiatives_12_studio_omstand (Lotte van Geijn)

 

 


KOEN, THOMAS, ROBBERT en KIM

Groot Zevert werpt zichzelf op als hoofdcurator. Maar voor PULSE, een reeks tentoonstellingen van telkens een maand op verschillende projectlocaties rond het Tranformatorplein, nodigt hij steeds een andere kunstenaar uit om als curator op te treden en tevens ook eigen werk in de groepspresentatie te tonen. Hij merkte zelf dat wanneer je als kunstenaar veel organiseert en cureert, het soms lastig is dat je eigen werk minder getoond word. In de Turbinekamers, de vroegere plek waar de noodstroomvoorzieningen waren, heeft kunstenaar Koen Taselaar de presentatie Stromboli samengesteld. Hij is er verrassend goed in geslaagd de lastige kleine, hogere ruimtes te vullen met een combinatie van schilderijen en sculpturen. Thomas Trum heeft de muur als zijn canvas gebruikt en ook dat pakt goed uit. Op een telefoonschermpje zien we hem aan de slag, werkend aan zijn ‘Within one minute paintings’.

uit >> http://www.metropolism.com/nl/features/33523_micro_art_initiatives_12_studio_omstand (Lotte van Geijn)

 

KOEN TASELAAR:

   

 

 

THOMAS TRUM:

 

 

 

KIM DAVID BOTS:

    

 

ROBBERT PAUWELS:

  


DONNA VERHEYDEN:

Donna Verheijden maakt filmische essays.

Tijdens pulse 21 vertoont Donna werk dat speciaal voor de tentoonstelling is ontwikkeld voor het Trafohuisje en wordt tijdelijk getransformeerd tot Cinematic Light Box. Haar onderzoek focust zich hoofdzakelijk op massa- en sociale media, hun verleidingen en onderliggende machtsstructuren. Wat speelt zich eigenlijk af aan de andere kant van het schouwspel?