studio omstand

met:
Romy Muijrers, Keiko Sato, Maarten Janssen, Sonia Rijnhout, Aukje Dekker, Marius Lut en Guido van Amelsfoort

afb. boven: Maarten Jansen, “Eénlettergrepige kleurnamen, alfabetisch gerangschikt”, instaltie
alle
foto’s Ivonne Zijp

PROGRAMMA  5 t/m 27 mei 2018:


De Turbinekamers:
De tentoonstelling in de Turbinekamers voor Pulse 26 werd samengesteld door Aafke Bennema en Marcel Kronenburg in samenwerking met Studio Omstand.
(op volgorde van binnenkomst)
-1- Romy Muijrers
Op zoek naar de verloren tijd
De tekeningen van Romy Muyrers beperken zich meestal niet tot het rechthoekige kader van een vel papier. Het is een doorlopend verhaal met alle beeldende variaties die maar denkbaar zijn.

 
-2- Keiko Sato
Conversion (site specific)
Voor de Japanse Keiko Sato is het maken van kunst niet alleen het verrichten van een aangename handeling, maar wil ze deelnemen aan de wereld waarin ze leeft en daarmee verantwoordelijkheid nemen voor de wereld. Die houding tekent haar (werkwijze). Dagelijks analyseert ze het nieuws, om te zien hoe onze wereld door historische processen, kapitalisme en politieke systemen wordt bepaald en vormgegeven. Haar werken ogen abstract, maar de directe verbinding met maatschappelijke kwesties zijn steeds voelbaar aanwezig.

         
-3- Maarten Janssen
Eénlettergrepige kleurnamen, alfabetisch gerangschikt (site specific)
Het werk van Maarten Janssen bestaat merendeels uit geobjectiveerde beslis-processen. Zo ontstaan constructies die idealiter in staat zijn zichzelf te beschrijven. Een ander belangrijk motief is context en neutraliteit,  of eerder; het problematische karakter ervan. Zo is bijvoorbeeld de white-cube allesbehalve neutraal. Een neutraal alternatief  zijn misschien woekerende zwart/wit verdelingen, lege fotokopieën of een onbeschilderde (rauwe) wand…


-4- Sonia Rijnhout
Standing Figure (site specific)
Niet meer, maar verder.
Een wandschildering is een projectie van het landschap. Over het algemeen ligt het landschap loom en uitgestrekt op een grondslag. Bij afwezigheid van het landschap verrijst een stad uit de grondslag. In die stad woon ik.
De muur in de ruimte die mij gegeven is rijst hoog op. Die muur verlangt van mij dat ik daarop een voortdurend stijgen en dalen schilder. De schildering zet zich, denkbeeldig, oneindig voort. Lijnbundels stijgen als een woud naar alle richtingen omhoog en raken als ze elkaar kruisen met elkaar verknoopt.
Meer is niet zichtbaar.
En wat onzichtbaar is, gaat verder.
(tekst Sonia Rijnhout, Rotterdam, 16 april 2018)
In het Trafohuisje nr.1:
film Chambre d’Hote (video 14 min.) van Aukje Dekker
– samenstelling Studio Omstand.
Aukje Dekker (1983) verbreedt haar visie als beeldend kunstenaar tot alle mogelijke vormen van hedendaagse kunst; fotografie, schilderkunst, installatie, video, collage en perfomance. Daarnaast organiseerde ze met bevriende kunstenaars het Eddie the Eagle Museum en SEXYLAND, de eclectische club op de NDSM-werf.
Voor de video Chambre d’Hote (video 14 min./2007)  werden vreemden gevraagd deel te nemen aan de film. In een ongerepte hotelkamer kregen ze, maximaal een uur lang, de mogelijkheid om te doen wat ze wilden.


 
In de Accurruimte: “Naamloos” van Marius Lut
– de tentoonstelling in de Accuruimte voor Pulse 26 werd samengesteld door Lieven Hendriks in samenwerking met  Studio Omstand.
“EEN SCHILDERIJ KUN JE ZIEN ALS EEN WOORD, EEN SERIE SCHILDERIJEN ALS ZIN EN DE WIJZE WAAROP JE ZE IN EEN RUIMTE PLAATST ALS EEN VERHAAL ” (Quote: Marius Lut)
Na aanleiding van de solo-tentoonstelling Naamloos in de accuruimte van Studio Omstand (Pulse 26) verscheen een vraaggesprek tussen Marius Lut (kunstenaar) en Peter Nijenhuis (auteur). Zie de publicatie van maandag 7 mei 2018 op het

en in het Paviljoen: “Relief” keramiek van Guido van Amelsfoort
– de tentoonstelling in het Paviljoen voor Pulse 26 is samengesteld door Mireille Tap voor Studio Omstand.
Guido van Amelsfoort verspreidt  ‘smilerisme’. Werken die een grote glimlach veroorzaken. Bij Studio Omstand toont Guido keramisch werk. Zijn beelden ontstaan na aanleiding van zijn avonturen op en rond het spoor. De indrukken die daar ontstaan worden door Guido van Amelsfoort in zijn atelier getransformeerd in sculpturen. Deze beelden zorgen op hun beurt voor nieuwe schetsen en ideeën. De ‘vrijgegeven beelden’ zijn steeds dezelfde, of het nou gaat om graffiti, een tekening, een sculptuur of een foto. Alleen de textuur en materiaal is anders en bepalen uiteindelijk het karakter van het werk. Werk om vrolijk van te  worden.