Expositie

PULSE 19 / ERNSTIG GESCHIKT! 2017

studio omstand

met:
Pip Passchier,Willem de Haan, Valentina Gal, Emiel Zeno, Thijs Jaeger, Babs Bleeker, Lefki Mevissen, Maud van Dijk en Sjors Bindels

 

Verslag van PULSE 19 –Ernstig Geschikt! Editie 2017
2 t/m 30 september 2017


De beste Fine Art (1e fase) afstudeerders van 2017 van in totaal 10 NL-academies toonden hun werk bij Studio Omstand / PULSE 19

Pip Passchier (Willem de Kooning, Rotterdam)
Titel: “offside/buitenspel” 2017 (installatie)

Pip Passchier (1995) is een multidisciplinair beeldend kunstenaar die met haar werk onderzoek doet naar verbanden tussen mensen, spullen en hun omgeving. Als sporter is Pip gefascineerd door het spanningsveld tussen sport en kunst. In het werk Offside (2017) bevraagt ze de grenzen van sport en spel.
web-pip-01web-pip-02-03-04
foto boven: ida groot zevert, onder rob groot zevert

Willem de Haan (Artez Arnhem)
Titels van de werken in de installatie in en rondom het Trafohuisje nr 1:
– In a Better Shape Than You (2017)
– Basket (2017)
– Lighting a Fire (film, 2015)
– Greetings (2014
– Please Do Not Remove (2015/2017)
– Things Wil Get Better (2017)
– A Moment of Exuberance: The Red Slush Slide (film 2017)
– Stuck (2017)

Bij de eindexamenshow toonde Willem de Haan 12 kunstwerkjes buiten. Via een scooter-tour werd er een rondeleiding gegeven langs alle werken. Het publiek kon achter-op plaatsnemen en werd zo rondgereden. Willem werkt vanuit de waardering voor een onderwerp of voorwerp. Absurdisme en humor liggen op de loer. De Haan gelooft in de waarde van humor. Daarom functioneert het werk dat hij produceert als een soort eerbetoon aan de onderwerpen die hij verbeeld.
web-willem-01web-willem-03-04-05web-willem-03
foto boven / onder: ida groot zevert, midden: rob groot zevert

Valentina Gal (Artez Arnhem)
Titel “Best of Breed” (installatie)

Tijdens een onderzoek naar verschillende groepen in de samenleving kwam Valentina Gal in aanraking met de wereld van hondenshows. Op het eerste gezicht was er een nieuwsgierigheid en verbazing over de drijfveren van de hondeneigenaren. Echter, na verloop van tijd raakte Gal zo vergroeit met hun wereld, dat ze er zelf een onderdeel van werd. Prachtige installatie in de Accuruimte van Studio Omstand, met audio, video, ruimtelijke objecten, beelden en licht.
… Je kan de video zo vaak je wilt bekijken – en je blijft kijken, zo intrigerend is het – zonder dat duidelijk wordt wat het betekent. Zijn we in een droom van de bontvrouw? (uit NRC review – Dirk Limburg)
web-valentina-01
foto: ida groot zevert

Emiel Zeno (HKU Utrecht)
Titel: CASINO / zwart MDF

[Een gepensioneerde legendarische zware outfielder, die door zijn imponeerde indruk afdwingt dat de jonge slagman onbewust richting slaat. Hij neemt de bal niet door middel van een handeling maar hij vangt hem simpelweg op wanneer deze op hem afkomt.]  Deze tekst voegde Emiel toe bij de presentatie van zijn werk CASINO in de Turninekamers. Het is een stukje tekst met begrijpelijke woorden, maar bij elkaar vormen deze woorden een tekst die moeilijk is te doorgronden. Gaat het over honkbal ofzo?
Precies deze verwarring en onduidelijkheid zit ook in het grote beeld dat je ziet als je de tentoonstellingsruimte betreedt. Een groot massief zwart blok dat een beetje in de weg staat, of niet helemaal in de ruimte past. Mag je er omheen lopen?  Als je goed kijkt ontdek je dat dit blok volledig asymmetrisch is. Er zitten gekke details op het blok: Nietjes en schroeven, een stukje piepschuim. Het blijft schuren, je blijft kijken en daardoor ontdek je steeds nieuwe details. (Is het friet?)
web-emiel-01web-emiel-02-03
foto boven / onder links.: ida groot zevert, onder rechts: rob groot zevert

Thijs Jaeger (KABK, Den Haag)
Titels van de werken / materiaal
– Snake / Keramiek, staal, siliconen
– Heart / Animatie, serverkast
– Thumb Up! / Beton, siliconen
– Face The Commandments / Keramiek
– Holywater / Beton, giethars, metaal, vinylsticker

Our waters abject poison through wireless systems. Fountains, a constant stream of data seeping through cracks, grant infinite wisdom upon sacrifice. Retain yourself, throw a coin in these self-devouring beasts. Mr. Motley schreef over zijn werk: Thijs Jaeger vangt beelden op uit de virtualiteit die neerslaan in relieken en geassocieerd worden met vroegchristelijke catacomben in een ruimte die overspoelt lijkt met het groene ectoplasmaslijm uit de film Ghostbusters.
http://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/kabk-2017
web-thijs-05web-thijs-06-07-08
foto’s : rob groot zevert

Babs Bleeker (HKU Utrecht)
Titels van de werken / formaat
– PURPLE RAIN / 173x120cm
– Pink Camouflage / 100x85cm
– #JPG  / 122×122 cm
– Disguise-In-Layering  /  122×80 cm

Met haar schilderijen streeft Babs Bleeker ernaar haar fascinatie voor de digitale beeldcultuur, analoog weer te geven. Effecten, kleuren en vormen die wij digitaal waarnemen en als vanzelfsprekend beschouwen, wil zij fysiek weergeven in haar schilderwerk. Ze schildert intuïtief; waarbij vlakken, lijnen en contrasten worden toegepast uit haar mentale beeldarchief.
web-babs-04web-babs-04-02
foto’s : rob groot zevert (boven), ida groot zevert (0nderste twee)

 

Lefki Mevissen (Rietveld, Amsterdam)
Titel: “A Slideshow: 38 One-Pixel Photographs with Titles – 12:38 min.” (installatie)

In zijn werk “A slideshow” staat de digitale camera, beeldproductie en het thema representatie centraal. Mevissen heeft een digitale camera gemaakt waarvan hij het liefst  vertelt dat deze zo slecht is dat deze door de geschiedenis is overgeslagen. De camera heeft een resolutie van 1# pixel. De foto’s die hij met zijn camera heeft genomen presenteert hij in beeld en geluid in: A Slideshow: 38 One-Pixel Photographs with Titles – 12:38 min. /  in een loop van 12 minuten en 38 seconden.
web-lefki-01-02-03-04web-lefki-05
foto’s: rob groot zevert

 

Maud van Dijk (ArtEZ, Arnhem)
Titel:  Untitled (5 cubes of concrete, 5 curved metal tubes and a motorcycle lock)

Who decides? Het spelen met dagelijkse objecten (straatmeubilair en andere herkenbare objecten), waarbij de vraag wordt opgeroepen of dit kunst is. Van Dijk zoekt naar de grootst mogelijke verwarring, naar de grens tussen een gewoon- en een kunstobject en laat ons met een nieuwe blik naar bekende zaken kijken.
web-maud-02web-maud-03-04
foto’s:  ida groot zevert (boven), rob groot zevert (0nderste twee)

 

Sjors Bindels (ArtEZ, Arnhem)
Titel: MEETING 1,2,3,4,5,6,7 and 8 / performance-act

sjors
Life is bad from here forward or everything is amazing forever: this doesn’t mean, that we can start of from a blank, horizontal, democratic, non-linear, autonomous, socratic perspective, that’s silly. Meeting 1,2,3,4,5,6,7 and 8 are performative meetings, circulating around speculative thought, nonsense, fiction, science, movement and a curatorial sauce to bind it all together in one shared composition. Its all about inhabiting the question differently, you knowwhat I mean? (Sjors Bindels)
Sjors Bindels is een performance kunstenaar/ curator die in zijn praktijk onderzoek doet naar de autoriteit van kennis en kennisoverdracht. Hoe je een verhaal vertelt, beweging en improvisatie zijn belangrijke componenten in zijn werk. Bindels excuseerde zich bij voorbaat tijdens de opening op 2 september…
Gedurende het tentoonstellingsprogramma is 1 van de onderdelen uit “MEETING 1,2,3,4,5,6,7 and 8” te beluisteren als audio-werk.
web-sjors-01-04web-sjors-02-03-04-05
foto’s:  ida groot zevert, rob groot zevert (boven rechts)